The Dead South + Corb Lund

Concertverslag: The Dead South + Corb Lund - 013 Tilburg

Het is alweer een maandje geleden sinds mijn laatste concertbezoek (dat was het concert van Brett Young in TivoliVredenburg Utrecht). Vanavond (zondag 16 juni 2024), een paar uur na de 2-1 overwinning van het Nederlandse voetbalelftal tegen Polen tijdens de eerste groepswedstrijd van het Europees kampioenschap in Duitsland, staat in mijn hometown Tilburg een erg interessante Canadese line up op het programma van 013 Tilburg. Wel een beetje buiten mijn comfortzone, want de twee optredende acts van vanavond, Corb Lund en The Dead South, zijn niet meteen als new country acts te bestempelen. Maar ik heb erg goede recensies gelezen over beide acts en dus begeef ik mij, samen met mijn dochter, vol goede moed naar de Main (grote zaal) van de 013 Tilburg, klaar om ons op een positieve manier te laten verrassen. Het concert is al een tijdje volledig uitverkocht, dus dat is ook al een uiterst gunstig voorteken.

Support act: Corb Lund and the Hurtin' Albertans

Corb Lund verzorgt het voorprogramma van The Dead South tijdens hun Europese tour. Zijn naam als support act triggerde mij voor dit concert. Tijdens een van mijn interviews met de eveneens Canadese artiest Tim Hicks, gaf Tim aan dat hij Corb Lund een van de meest ondergewaardeerde countryartiesten van het moment vindt. En wanneer Corb Lund dan optreedt in mijn hometown Tilburg, dan is dat een gelegenheid die ik niet aan mij voorbij wil laten gaan.

 

Wanneer Corb Lund en zijn drie bandleden om 20.00u het podium betreden, is de Main van de 013 Tilburg reeds goedgevuld. Een artiest die drie bandleden meebrengt en een zaal, die op dit tijdstip al goed gevuld is, dat zijn twee erg duidelijke signalen dat het hier niet om een doorsnee support act gaat. En dat wordt het ook zeer zeker niet. Wat we krijgen voorgeschoteld is een set van maar liefst 45 minuten, waarbij Corb Lund ons een dwarsdoorsnede van zijn repertoire presenteert. Zo zit er een militair gedeelte in de set (‘I Wanna Be In The Cavalry’ en 'Horse Soldier, Horse Soldier’), alsook een rockabilly intermezzo (‘Big Butch Bass Bull Fiddle’ en ‘The Gothest Girl I Can’). Corb en band halen tevens de song met wellicht een van de langste songtitels ooit van stal: ‘Priceless Antique Pistol Shoots Startled Owner’, waarin Corb Lund ook zijn jodelkunsten tentoonspreidt. En er is ook voldoende ruimte voor Corb’s meest recente album ‘El Viejo’, met de songs ‘The Cardplayers’, ‘Insha’Allah’ en ‘When The Game Gets Hot’.

Rond 20.45u vormt ‘Rye Whiskey/Time To Switch To Whiskey’ het perfecte sluitstuk van een indrukwekkende muzikale rollercoaster. Corb Lund and the Hurtin' Albertans hebben werkelijk alles uit de kast gehaald. De ene keer rockabilly, dan weer jodelen en vervolgens een militaire mars. Ook een song met een latin vibe en een onvervalste drinking song als afsluiter. En niet alleen door Corb’s witte cowboyhoed, maar ook door het gebruik van de mondharmonica, banjo en mandoline zijn alle songs ook overgoten met een countrysausje. Tussen de songs door feliciteert Corb Lund het publiek met de overwinning van het Nederlandse voetbalelftal tegen Polen. Als ijshockeyfan en sportliefhebber weet hij hoe het voelt om een belangrijke overwinning te boeken, geeft hij aan. Corb Lund and the Hurtin' Albertans staan voor oerdegelijk vakmanschap: sterke songs en rasmuzikanten, met als originele en erg sterke troef de contrabasspeler van de band. Echte toegevoegde waarde tijdens de songs. Een set die smaakt naar meer.

Main act: The Dead South

Na de indrukwekkende support act (een benaming die bijna voelt als een belediging, want Corb Lund’s optreden was veel meer dan dat) en een halfuur pauze, is het om 21.15u de beurt aan de hoofdact van de avond: The Dead South. Ook deze band is voor mij een onbekende, want hun muziekstijl wordt door sommigen omschreven als originele bluegrass met een eigenzinnige punk-attitude en door anderen dan weer als een mix van progressieve bluegrass, alternatieve Americana, country, folk en western. Als new country muziekliefhebber en -kenner dus ietwat buiten mijn comfortzone, maar ik laat me verrassen.

 

Vanaf de openingssong ‘Blood On The Mind’ zit de sfeer er goed in. Ook deze vier heren imponeren vanaf de eerste minuut en halen het hele concert lang een erg hoogstaand muzikaal kwalitatief niveau. Uiterst getalenteerde muzikanten, die moeiteloos de banjo, de mandoline, de cello en de akoestische gitaar bespelen en dat in combinatie met indrukwekkende samenzang. Gedurende hun anderhalf uur durende set passeren zowel ouder werk als songs van hun meest recente album ‘Chains & Stakes’ de revue, met o.a. ‘The Recap’, ‘Travellin’ Man’, ‘A Little Devil’. ‘Time For Crawlin’’, ‘Diamond Ring’, ’20 Mile Jump’, ‘Completely, Sweetly’, ‘Tiny Wooden Box’, ‘That Bastard Son’ en ‘In Hell I’ll Be In Good Company’.

 

Niet alleen de meerstemmige harmonieën en het muzikale vakmanschap vallen op. Ook het decor en de lichttechniek verdienen een eervolle vermelding in deze recensie. Het decor is opgebouwd als een Canadees westernstadje, genaamd The Dead South en de vernuftige lichttechnieken, waarbij de ene keer de verlichting uit de westernhuisjes komt en bij een andere song alle lichten in de huisjes zijn gedoofd en de vier heren zingen onder het schijnsel van de maan, geven een extra dimensie aan elke song. Echt goed over nagedacht en uitgevoerd!

Na het slotnummer ‘Honey You’ verlaten de vier heren van The Dead South onder luid applaus het podium en keren een aantal minuten later terug om het uitzinnige publiek te verwennen met de twee encore songs ‘Broken Cowboy’ en ‘Banjo Odyssey’. Om 22.45u komt er dan toch echt een einde aan een erg bijzondere en indrukwekkende concertavond. Een avond die zich als volgt laat samenvatten: absoluut muzikaal vakmanschap en twee hoofdacts voor de prijs van een. Een erg prettige verrassing en met een hoofd vol positieve indrukken rijden mijn dochter en ik weer huiswaarts.

 

Gezien:  16 juni, 013, Tilburg

 

Lees ook...