Recensie: Thomas Rhett - Country Again (Side A)

Thomas Rhett - Country Again (Side A)

Thomas Rhett
Country Again (Side A)

Op 30 april 2021 verscheen het nieuwste album van Thomas Rhett, getiteld ‘Country Again (Side A)’. Ondertussen alweer het vijfde studio-album van de maker van eerdere hits als ‘Die A Happy Man’, ‘Make Me Wanna’ en ‘Look What God Gave Her’. ‘Country Again (Side A)’ is het eerste deel van een tweeluik, want in het najaar verschijnt ‘Country Again (Side B)’. Deze ‘Side A’ bevat 11 heerlijke countrytracks en is een zeer persoonlijk album geworden. Tevens de meest country klinkende plaat die Thomas Rhett tot nu toe op de markt heeft gebracht.

Het album opent met ‘Want It Again’, een heerlijke song die het midden houdt tussen een ballad en een mars en die gaat over het volgende: ook al zijn we uit elkaar, toch hoop ik dat we ooit weer bij elkaar komen (‘I always hoped and prayed that you would want my heart back again someday.’). Het tweede nummer op het album is het semi-uptempo ‘Growing Up’, een lied over opgroeien, over de weg naar volwassenheid. Het uptempo ‘What’s Your Country Song’ is dan weer een rasechte ode aan de countrymuziek (‘Everybody’s got a small-town anthem, when you turn your radio on, tell me which one hits you baby, yeah, what’s your country song? / Were you already country back when country wasn’t cool?’).

Trots zijn op jouw geboortedorp op het platteland is het onderwerp van de ballad ‘Where We Grew Up’. Nog meer liefde voor het platteland wordt bezongen op het uptempo ‘Blame It On A Backroad’. En ook het uptempo ‘Put It On Ice’, een duet met HARDY en tevens het enige duet op het album, gaat over chillen op het platteland met een aantal ijskoude biertjes in de hand en in de koelbox achter in de truck (‘We’re heating up the night when we put it on ice.’).

Werk om te leven, maar leef niet om te werken. Dat is het thema van het uptempo ‘More Time Fishin’ (‘You can spend your whole life trying to make a killin’, but what’s it all worth without a little livin’?’). En op het titelnummer ‘Country Again’ bezingt Thomas Rhett hoezeer hij het countryleven heeft gemist (‘Man, it feels good to be country again!’).

Dat ‘Country Again (Side A)’ een zeer persoonlijke plaat is, is terug te horen op verschillende songs. Zo voert Thomas op de wondermooie en ontroerende ballad ‘Heaven Right Now’ een gesprek met een op veel te jonge leeftijd overleden vriend (‘I wonder what you’re doing in heaven right now, have you already met Johnny Cash?’). Op ‘To The Guys That Date My Girls’, opnieuw een song die het midden houdt tussen een ballad en een mars, geeft hij alvast wat goede raad aan de jongens die in de toekomst zullen uitgaan/daten met zijn dochters (‘When you take their hands, don’t forget you’re holding my whole world, just a friendly reminder to the guys that date my girls.’). En op het slotnummer, het uptempo ‘Ya Heard’, waarin een prachtige rol is weggelegd voor de mondharmonica, uit hij zijn dankbaarheid aan God voor al het goede wat hem tot nu toe in zijn leven is overkomen.

‘Country Again (Side A)’ van Thomas Rhett is een heerlijk countryalbum geworden, waarop heel veel gebruik wordt gemaakt van typische country instrumenten, zoals de pedal steel, de banjo, de fiddle en de mondharmonica. Tevens staat het album vol met verwijzingen naar oudere en nieuwere countrymuziek en countryartiesten, zoals Eric Church, Johnny Cash, Garth Brooks en George Strait. Ik ben heel benieuwd naar ‘Country Again (Side B)’, die in het najaar gaat verschijnen, maar Thomas Rhett is nu al ‘country again’ en dat is iets waar elke countryliefhebber heel blij mee mag zijn. Topalbum!

Release – 30 april 2021
Platen label – Big Machine Label Group / Valory

Thomas Rhett - Country Again (Side A)