Recensie: Jon Pardi - Merry Christmas From Jon Pardi

Jon Pardi - Merry Christmas From Jon Pardi

Jon Pardi
Merry Christmas From Jon Pardi

Dit jaar is het voor de allereerste keer de beurt aan Jon Pardi om ons allen een prettig kerstfeest toe te wensen. Op 27 oktober 2023 verscheen namelijk ‘Merry Christmas From Jon Pardi’ met daarop twaalf kerstgroeten.

Op het album brengt Jon Pardi heerlijke countryversies van overbekende kerstklassiekers als ‘All I Want For Christmas Is You’, ‘Let It Snow, Let It Snow, Let It Snow’, ‘Winter Wonderland’ en ‘Santa Looked A Lot Like Daddy’. Tevens staan er op de plaat Jon Pardi versies van een aantal iets minder bekende kerstnummers van andere artiesten: ‘I’ve Been Bad, Santa’ (een duet met Pillbox Patti), ‘Swing On Down To Texas’ en de ballad ‘A Long December’, oorspronkelijk een song van Counting Crows. Wat mij betreft de meest verrassende cover op het album is Jon Pardi’s bewerking van de classic ‘Please Come Home For Christmas’. Op deze vijf minuten durende song combineert Jon Pardi op briljante wijze ‘Please Come Home For Christmas’ met die andere evergreen, ‘Amazing Grace’.

Naast de acht overbekende en (iets) minder bekende kerstnummers, brengt Jon Pardi ons ook nog vier originele kerstgroeten. Op het openingsnummer, het uptempo ‘Beer For Santa’, wordt de kerstman welkom geheten met een heerlijk, ijskoud biertje. Proost, Santa (‘When he slides down the chimney with the presents, there’ll be a cold one waitin’ on him this year.’)! Dankjewel voor mijn nieuwe, krachtige pick up truck, Santa, is dan weer het onderwerp van het uptempo ‘400 Horsepower Sleigh’ (‘We can go riding in my 400-horsepower sleigh.’). Op het uptempo, paradijselijk klinkende ‘Merry Christmas From The Keys’ wenst Jon Pardi ons een vrolijk kerstfeest vanuit de heerlijk warme Florida Keys. Een song die aangename herinneringen oproept aan mijn eigen zomervakantie in Florida eerder dit jaar (‘Twinkling lights hanging off palm trees, traded snow for a white-sand beach.’). De vierde originele song op de plaat is de prachtige ballad ‘Reindeer’. Ondanks het verdrietige thema (ik kan jou niet vergeten) is het een song vol geniale taalkundige vondsten (‘I’m drinking a cup of cocoa with a dasher of whiskey, tryna forget how hard that goodbye comet hit me.’).

‘Merry Christmas From Jon Pardi’ is een heerlijk country kerstalbum dat de luisteraar in de juiste kerststemming brengt. Een album dat bij mij tijdens de kerstperiode ongetwijfeld op repeat zal gaan. Uitstekend album!

Merry Christmas From Jon Pardi

Release – 27 oktober 2023
Platen label – Capitol Records Nashville / UMG Recordings Inc.