Recensie: Dolly Parton - Rockstar

Dolly Parton - Rockstar

Dolly Parton
Rockstar

In 2022 werd Dolly Parton gehuldigd door de Rock And Roll Hall Of Fame. Een award die ze in eerste instantie niet in ontvangst wilde nemen, omdat ze van mening was dat ze als countryartieste weinig tot geen bijdrage had geleverd aan de rockscene. Toen ze vernam dat de prijs wordt uitgereikt aan artiesten die een aanzienlijke bijdrage aan de muziekgeschiedenis, ongeacht het genre, hebben geleverd, besloot ze de award alsnog te accepteren en ontsproot bij haar het idee om een rockalbum te gaan opnemen. En wie Dolly een beetje kent, weet dat ze geen half werk aflevert. Op 17 november 2023 verscheen het album ‘Rockstar’, Dolly’s ode aan de pop- en rockmuziek. Een verzameling van maar liefst 30 (!) nummers en bijna 2,5 uur (!) luistergenot! Een ware krachttoer van de ondertussen 77-jarige zangeres!

‘Rockstar’ bevat 9 eigen nummers en 21 bewerkingen van rock- en pop classics. Laten we eerst beginnen met de 9 eigen nummers. Het album opent met de titeltrack, het uptempo ‘Rockstar’. Als eerste gastartiest draaft Richie Sambora, de voormalige gitarist van Bon Jovi, op en Dolly bezingt op dit nummer hoe ze er als kind al van droomde om, later, als ze groot was, een rockster te zijn (‘Well, I don’t wanna be ordinary, I wanna be a rockstar.’). De uptempo mars/hymne ‘World On Fire’ is een brandend actuele song: de hele wereld staat in brand en we moeten met zijn allen ons steentje bijdragen om de wereld te verbeteren, voordat het straks daadwerkelijk te laat is (‘How do we heal this great divide? Do we care enough to try?’). Het uptempo ‘Either Or’ is een samenwerking met Kid Rock: of je vecht voor onze relatie of je pakt nu jouw koffers, de keuze is aan jou (‘You either stay or either you go, it’s an either-or situation.’). Steven Tyler van Aerosmith en Warren Haynes delen dan weer het podium met Dolly op de ballad ‘I Want You Back’: wat ben ik toch stom geweest om jou te laten gaan. Ik wil je terug (‘Now I was a fool and I want you back.’)!

Melissa Etheridge is Dolly Parton’s ‘partner in crime’ op het semi-uptempo ‘Tried To Rock And Roll Me’: ik val niet voor players zoals jij (‘You come in like a Hollywood star, but I can see right through who you are.’). Het uptempo ‘Bygones’ is een samenwerking met Judas Priest-zanger Rob Halford: wij zijn verleden tijd (‘When respect is gone, the biggest part of love goes too.’)! Duran Duran frontman Simon Le Bon zingt mee op Dolly’s eigen classic, de ballad ‘My Blue Tears’: wat ga ik je missen (‘For the only one that I have ever loved has gone away and I am in no mood for the sunshine today.’)! De ballad ‘Bittersweet’, een duet met Michael McDonald, staat bol van de gemengde gevoelens: we houden zielsveel van elkaar, maar er bestaat ook veel haat tussen ons. Is uit elkaar gaan dan niet de meest logische en de meest verstandige oplossing (‘Do we try to try again, or take defeat? Either way, it’s bittersweet.’)? Mijn favoriete original op het album is het uptempo, rock and roll ‘I Dreamed About Elvis’: samen met Ronnie McDowell brengt Dolly een vrolijke ode aan Elvis, inclusief een leuke knipoog naar Dolly’s superhit ‘I Will Always Love You’.

De overige 21 nummers op ‘Rockstar’ zijn Dolly’s bewerkingen van pop- en rock classics. Op meerdere songs werkt ze samen met een of meerdere leden van het originele nummer: ‘Every Breath You Take’ (Sting), ‘Open Arms’ (Steve Perry van Journey), ‘Long As I Can See The Light’ (John Fogerty van Creedence Clearwater Revival), ‘What Has Rock And Roll Ever Done For You?’ (Stevie Nicks), ‘Baby, I Love Your Way’ (Peter Frampton en in de jaren ’90 opnieuw een hit geweest in de versie van Big Mountain), ‘I Hate Myself for Loving You’ (Joan Jett & The Blackhearts), ‘Keep On Loving You’ (Kevin Cronin van REO Speedwagon), ‘Heart Of Glass’ (Debbie Harry), ‘What’s Up?’ (Linda Perry van 4 Non Blondes), ‘Heartbreaker’ (Pat Benatar en Neil Giraldo), ‘Let It Be’ (‘Paul McCartney en Ringo Starr van The Beatles) en als afsluiter een bijna 11 minuten durende versie van ‘Free Bird’ met Lynyrd Skynyrd. Stuk voor stuk respectvolle odes aan het originele nummer.

Op een aantal andere nummers was het niet mogelijk, omwille van verschillende redenen, om samen te werken met de originele artiesten. In die gevallen klaart Dolly de klus in haar eentje of ze werkt samen met andere topartiesten. Zo brengt ze solo een bijna 8 minuten lange, wondermooie versie van Prince’s ‘Purple Rain’, werkt ze op de Bob Seger classic ‘Night Moves’ samen met Chris Stapleton en op de Dee Dee Warwick/Linda Ronstadt classic ‘You’re No Good’ met Emmylou Harris en Sheryl Crow. De Rolling Stones classic ‘(I Can’t Get No) Satisfaction’ transformeert Dolly, samen met P!nk en Brandi Carlile, in een rasechte powerwomen song. Op ‘Don’t Let The Sun Go Down On Me’ neemt Dolly Parton de plaats in van George Michael en samen met Elton John zingt ze de sterren van de hemel! Het legendarische ‘Stairway To Heaven’ van Led Zeppelin krijgt een even verrassende als briljante invulling door de samenwerking met Lizzo en met Lizzo’s dwarsfluit, genaamd Sasha Flute.

En dan zijn er nog drie nummers die een extra persoonlijk tintje meekrijgen van Dolly. Ter ere van de Olympische Spelen, die in 2024 in Parijs zullen plaatsvinden, zingt Dolly, die een superfan is van de Olympische Spelen, haar versie van de Queen classics ‘We Are The Champions/We Will Rock You’, die ze heeft verweven in een mash-up. De Heart evergreen ‘Magic Man’, een duet met Ann Wilson, heeft de toevoeging ‘Carl Version’ gekregen en is daarmee een ode van Dolly Parton aan haar echtgenoot Carl Thomas Dean, met wie ze al 57 jaar gelukkig getrouwd is. Wat mij betreft het absolute hoogtepunt van het album is ‘Wrecking Ball’, een adembenemend mooi duet met petekind Miley Cyrus, inclusief opnieuw een knipoog naar Dolly’s ‘I Will Always Love You’.

‘Rockstar’ van Dolly Parton: wat een schitterende en respectvolle ode aan de geschiedenis van de pop- en rockmuziek. Uiteraard verwacht u op de website newcountry.nl recensies van (new) countryalbums en dat is dit album natuurlijk niet. Echter, deze plaat is, door Dolly’s vakmanschap, de tijdloze evergreens, de leuke nieuwe nummers, de schier eindeloze lijst van absolute topartiesten die aan deze plaat meewerkten en de uiterst respectvolle benadering van de originele nummers, een absolute must om te beluisteren en een plaat die niet mag ontbreken in de collectie van elke muziekliefhebber! En uiteraard is Dolly Parton nog steeds de onbetwiste Queen of Country en dit gegeven rechtvaardigt ook een recensie van het album op newcountry.nl. Als afsluiter van deze recensie hierbij nog mijn favoriete nummers van het album: ‘I Dreamed About Elvis’, ‘Let It Be’, ‘What’s Up?’, ‘Don’t Let The Sun Go Down On Me’ en mijn absolute favoriet is ‘Wrecking Ball’. Iconisch album van een icoon uit de muziekgeschiedenis!

dolly parton - rockstar

Release – 17 november 2023
Platen label – Butterfly Records, LLC / Big Machine Label Group