Ashley Campbell is songwriter, zangeres en banjospeelster met een vlekkeloze beheersing in deze drie rollen. Niet alleen heeft ze het talent een modern countrynummer te dromen, maar deze ook over te dragen op haar publiek.
Naast haar eigen werk heeft Ashley Campbell een lange periode bij haar vader en countrylegende Glen Campbell gespeeld als muzikant, waarbij ze haar vader begeleidde met banjo, keyboard en vocalen. Glen Campbell heeft in zijn laatste jaren als artiest vaak vertrouwd op zijn dochter, Ashley Campbell.
Ashley brengt met haar eigen muziek een mix van een groot aantal invloeden, waarbij ze het old-school countrygeluid van haar vader uit de jaren 60 en 70 combineert met hedendaagse Americana, rootsy folk en countrypop. Ze is een nieuweling met jaren van ervaring in de muziekindustrie en verschijnt nu zelf in de schijnwerpers met haar unieke stijl, talent en geluid.
Interview met Ashley Campbell
Hoi Ashley, hoe staat het leven? Wat doe je op dit moment tijdens de pandemie? Wat houd je bezig?
Ja, het gaat goed! Op dit moment treed ik op in kleinschalige podia en doe ik livestreams via internet. Vanaf maart doe ik elke zondag een livestream via Stageit.com en heb inmiddels een vast clubje kijkers waar ik voor optreed. Het is heel intiem, maar leuk om interactie te hebben met het kijkende publiek.
Kan je jezelf kort introduceren aan het Nederlands publiek?
Mijn naam is Ashley Campbell, dochter van country artiest Glen Campbell. Mijn vader is inmiddels overleden. Carl Jackson, country artiest en vriend van mijn vader is mijn peetvader. Ik woon en leef als artiest in Nashville. Ik heb inmiddels twee albums uitgebracht waarvan Something Lovely in oktober van dit jaar is uitgekomen.
Je vader Glen Campbell was een country legende bekend van hits zoals Southern Nights en Rhinestone Cowboy. Wat is het beste advies die hij aan jou heeft meegegeven?
Het beste advies van mijn vader is om een goed en eerlijk persoon te zijn, te allen tijde. Wees een goed persoon en de rest komt vanzelf.
Het geluid van je debuut The Lonely One is heel wat anders dan dat van je nieuwe plaat Something Lovely. Something Lovely is meer traditioneel en heeft minder pop elementen. Is dit een bewuste keuze geweest?
Dit is absoluut een bewuste keuze geweest en ben het eens dat Something Lovely meer vanuit een traditionele benadering is geproduceerd. De traditionele country zit een soort van in mijn DNA en dat gaat er niet meer uit. Ik zal dan ook met toekomstige platen dezelfde lijn volgen als Something Lovely.
Remembering was je eerste single die je uitbracht in 2015. Waarom heb je gekozen om dit nummer ook op je nieuwe plaat Something Lovely te zetten?
Ik bracht dit nummer inderdaad in 2015 uit, maar ik was daar uiteindelijk niet helemaal tevreden mee. Er ontbrak iets. Vandaar dat ik het opnieuw heb opgenomen en het heb uitgebracht op Something Lovely. Het past goed binnen het concept van het album.
If I Wasn't is een nummer op Something Lovely die samen opgenomen is met Vince Gill. Hoe was het om met zo'n groot artiest samen te werken?
Vince Gill was zo plezierig om mee samen te werken met zijn enorme staat van dienst. Hij kwam in de studio als gewone muzikant en was heel down to earth. Een echte professioneel en een hele aardige man.
Je beheerst de banjo perfect. Waarom heb je besloten om de banjo te bespelen?
Dank je wel voor het compliment! Eigenlijk was het niet mijn idee om de banjo te spelen. Tijdens mijn universiteit periode vroeg iemand van mijn theater groep om met een toneelstuk de banjo te spelen. Van daaruit is mijn liefde voor de banjo ontstaan. Uiteindelijk dus niet zelf mijn keuze geweest, maar ik kan mij nu niets meer anders voorstellen.
Naast de banjo bespeel ik ook instrumenten zoals de gitaar, mandoline en piano. Dat doe ik in mijn vrije tijd, maar ook op mijn albums speel ik regelmatig dit soort instrumenten.
Wat vind je van de huidige ontwikkelingen waarin onafhankelijke country artiesten zoals Cody Jinks en Whiskey Myers goud en platinum awards winnen. Het lijkt erop dat onafhankelijke artiesten steeds populairder worden.
Er zijn absoluut ontwikkelingen gaande binnen de country muziek. Onafhankelijke artiesten zouden meer erkenning moeten krijgen. Het gaat binnen country muziek allemaal om pop. Er mist een bepaalde authenticiteit. Onafhankelijke artiesten zouden meer onder de aandacht moeten komen bij het mainstream publiek, want daar ligt het hart van country muziek. Dat gebeurt gelukkig nu steeds meer en meer.
Het lijkt tegenwoordig meer om singles te draaien dan om albums. Wat vind je ervan hoe muziek momenteel wordt geconsumeerd?
Dat lijkt zo te zijn ja. Maar elke artiest waar ik van houd brengt nog steeds volledige albums uit. En dat is geen sneer naar artiesten die dat niet doen. Ik geloof in het concept van het album en dat zal naar mijn mening niet snel verdwijnen.
Eric Church en Maren Morris waren de grote winnaars deze week op de CMA Awards. Hebben deze shows enige waarde voor jou?
Ik heb het eerlijk gezegd niet gezien, want ik mis een bepaald gevoel bij dit soort shows. Het draait allemaal om geld. Eric Church en bijvoorbeeld Miranda Lambert zijn van de goede kant. Ze richten zich op een groot publiek, maar vergeten daarbij niet om goede muziek te maken.
Door welke artiesten ben je het meest beïnvloedt?
Ik word beïnvloed door veel soorten muziek. Bijvoorbeeld Beck, een erg inventieve en creatieve artiest. Maar ook Jason Isbell en Margo Price. Wat Margo Price op dit moment doet is geweldig voor country muziek. Iets heel anders waar ik naar luister is Franse muziek uit de jaren 60. Maar natuurlijk ook artiesten zoals Willie Nelson, Dolly Parton en Merle Haggard. Outlaw country uit de jaren 70 is zeker ook een genre waar ik graag naar luister. Waylon Jennings, Kris Kristofferson en Johnny Cash zijn favoriet hier.
Wat zijn je toekomstdromen als muziekartiest? Zijn je ambities om het te gaan maken in Nashville en een nieuwe country pop plaat te maken of blijf je doorgaan met het geluid zoals op Something Lovely?
Mijn dromen op dit moment zijn om mijn muziek te spelen voor een publiek. Om veel shows te doen en uiteindelijk mijn geld ermee te verdienen. En muziek maken waar ik van houd. Ik zal absoluut binnen de traditionele country blijven. Ik wil graag het vintage geluid, zoals op Something Lovely behouden voor toekomstige platen. Daar ligt toch mijn passie.
Zijn er al ideeën of plannen voor nieuwe muziek?
Ik ben al voorzichtig begonnen met het plannen van een nieuw album. Er circuleren wat nieuwe nummers rond, maar het draait allemaal om een verhaal vertellen, nummers die samenhangend zijn en die een totaal plaatje vormen. Dat heeft gewoonweg tijd nodig.
Tot slot, wil je nog iets meegeven aan onze Nederlandse lezers?
Ik wil een ieder bedanken voor het luisteren naar mijn muziek. Ik kom graag snel weer naar Nederland toe zodra het veilig is. Daarnaast wil ik iedereen die country muziek luistert een warm hart toedragen. Tot snel!