Albumrecensie: Steve Moakler - Steel Town (2017)

Steve Moakler Cover

Steve Moakler - Steel Town

Release - 17 Maart 2017

Platen label - SOUNDLY MUSIC, LLC

Het album begint met de EP die hij vorig jaar uitbracht, inclusief de hit ‘Sutcase’, een aanstekelijk nummer met tekst die veel mensen zal aanspreken; gewoon genieten van het simpele leven en ondertussen groots blijven dromen. In ‘Steel Town’ zingt Moakler over zijn roots in Pittburgh. Waar het nummer kaal begint, met enkel een akoestische gitaar, bouwt het nummer zich verder op met harmonieën en steelgitaar tot een volwaardige ode aan de ‘steel town’. Het authentieke nummer geeft een goede indruk van Moakler als singer-songwriter. De afwisseling en veelzijdigheid in Moakler z’n stijl wordt duidelijk weergegeven in de nummers erop volgend. De meer uptempo rock tune in ‘Jealous Girl’, de ballad ‘Summer Without Her’ en de vrolijke, zomerse, nu al klassieke meezingert ‘Drunk Love’ zorgen ervoor dat Moakler niet snel verveelt.

Het daaropvolgende nummer ‘Hearts Don’t Break That Way’ is een uniek nummer wat volgens Moakler zelf zowel het verdriet van een break-up beschrijft als verenigend werkt. Het tweede deel van het album, het deel na het EP materiaal, begint pas echt te draaien bij ‘Wheels’. Het nummer gaat over het leven, het verstrijken van tijd en hoe dat zowel plezier als pijn bezorgt. Moakler doet dit door middel van een metafoor met wielen, “Sometimes it feels like life’s just a set of wheels…”.

Moakler foto

‘Siddle’s Saloon’ laat vervolgens weer de veelzijdigheid van Steve Moakler zien. Hij omschrijft het nummer zelf als een Ierse/Celtic anthem, inclusief opgewekte vioolklanken. Het is een ode aan zijn grootvader, een half Ierse man met als bijnaam Siddle, die een bar in zijn kelder had gebouwd. In het opzwepende nummer herleeft Moakler zijn herinneringen van zaterdagavonden in ‘Siddle’s Saloon’. Nog meer van zulke herinneringen en slim geschreven lyrics komen voort in de daaropvolgende nummers. Het haakje in ‘School’ zit hem niet in school zelf. Het nummer gaat over een vrouw die weet wat ze wilt, vol zelfvertrouwen, met als hook “They don’t teach you that in school…”. Het nummer ‘Just Long Enough’ laat zien dat Moakler ook vertrouwd is met powerballads, en het afsluitende nummer ‘Gold’ is zo aanstekelijk dat je het repeat knopje alvast wilt zoeken om het album nog eens te luisteren.

Met inmiddels al 10 jaar ervaring op zak, waaronder geschreven hits als ‘Riser’ en ‘Suitcase’, begint de hype rondom Steve Moakler eindelijk wrijving te krijgen. De slimme teksten en afwisseling maken dit nu al een van de beste country albums van 2017. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen! Steve Moakler heeft een hele effectieve mix van goed doordachte teksten en een heerlijk country klank met wat pop en roots-rock invloeden.

Official | iTunes | Google Play | Soundcloud | Facebook | Twitter

24 februari, 2020

Raelynn met video voor “Keep Up”

24 februari, 2020

Taylor Dye van Maddie & Tae gaat trouwen met Josh Kerr

23 februari, 2020

Kane Brown met minidocumentaire 'Velocity' (bekijk!)

23 februari, 2020

Willie Nelson komt in april met zeventigste album

22 februari, 2020
Album Recensies

Album recensie: Jason Aldean - 9

­

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.