Retro Recensie: Lonestar - Mountains

Lonestar - Mountains

Lonestar
Mountains

Op 17 oktober 2006 verscheen ‘Mountains’, het achtste studio-album van de band Lonestar. Destijds tevens het laatste album met leadzanger Richie McDonald, die de tijd rijp achtte voor een solo carrière, om daarna in 2011 terug te keren bij Lonestar (en de band in 2021 voor de tweede maal verliet). De titel ‘Mountains’ is een perfecte samenvatting van het thema van deze plaat: de pieken en dalen van het leven.

De semi-uptempo titeltrack ‘Mountains’ opent het album en bevat de volgende boodschap: in het leven zit zeker niet alles mee, maar ook tegenslagen/moeilijke tijden kan je overwinnen. Zo leer je jezelf erg goed kennen en ontdek je dat je vaker veel meer (aan)kan dan je denkt en hierdoor ga je ook steeds sterker in het leven staan (‘The good Lord gave us mountains so that we could learn how to climb.’).

Veerkracht is tevens terug te vinden op twee andere songs. Op het semi-uptempo ‘Long Lost Smile’ raapt een ongelukkige vrouw eindelijk al haar moed bijeen om haar man te verlaten en onmiddellijk verschijnt er opnieuw een verloren gewaande glimlach op haar gezicht. De ballad ‘What She Had To’ is dan weer een lied over een vrouw die samen met haar kinderen op de vlucht slaat voor haar gewelddadige man en ondanks vele tegenslagen en armoede haar kinderen zo goed mogelijk opvoedt (‘She was gonna do what she had to.’).

Ik heb altijd gedacht dat jij de ware was voor mij, maar blijkbaar denk jij daar anders over en trouw je nu met iemand anders. Dat is de droevige boodschap van ‘Thought It Was You’, een ballad in de stijl van die andere bekende band, ‘Live’.

(Leven van) de liefde is aanwezig op meerdere songs. Je werkt de hele week keihard om carrière/promotie te maken, maar eenmaal het weekend aanbreekt en je bij mij bent, hoef je jezelf niet te bewijzen en kan je ontspannen. Dat zingt Lonestar op de ballad ‘Nothing To Prove’ (‘When you’re with me, when we’re together, you’ve got nothing to prove.’). Op het semi-uptempo ‘I Wanna Do It For You’ wil de hoofdpersoon alles voor zijn geliefde doen. En zijn geliefde weet op het uptempo ‘Careful Where You Kiss Me’ steeds de juiste snaar bij hem te raken, waardoor hij stapelgek is op haar. Telkens wanneer hij de nacht met haar doorbrengt, kan hij de volgende dag de hele wereld aan. Dat is het onderwerp van het uptempo ‘One Of Those Nights’.

Het uptempo ‘Cowboy Girl’ is dan weer een lied over de liefde voor een vrijgevochten vrouw, geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, kortom iemand die zich niet makkelijk laat temmen (‘She’s a cowboy girl, wilder than the 4th of July, if you want to catch her, man, you’d better know how to ride.’).

Alhoewel het hele album van zeer hoogstaande kwaliteit is, vormen de ballads ‘Hey God’ en ‘Always In The Band’ de absolute pareltjes. Het wondermooie en meeslepende ‘Hey God’ is een dankwoord aan God, ook al zijn God’s wegen soms ondoorgrondelijk en onbegrijpelijk (‘I am humbled by your grace and everything you do, hey God, I just want to thank you.’). De hartverscheurend mooie ballad ‘Always In The Band’, gedreven door de mondharmonica, vertelt het volgende verhaal: voor het bandleven en succes moet je heel veel opofferen, maar toch kan ik dit leven niet missen (‘Sometimes this dream demands more than I can give it, but even still I don’t regret it a single minute.’).

‘Mountains’ van Lonestar is een album dat hele hoge toppen scheert. Elf meesterwerkjes die de luisteraar meenemen langs de pieken en dalen van het leven. Tevens een zwaar ondergewaardeerd album, dat hopelijk door deze retro-recensie (een beetje) in ere is hersteld. Heerlijk album!

Release – 17 oktober 2006

Platen label – BNA Records / BMG Music

Lonestar - Mountains