Recensie: Travis Tritt - Set In Stone

Travis Tritt - Set In Stone

Travis Tritt
Set In Stone

Ditmaal geen new country, maar een ‘old school’ countryrecensie op newcountry.nl. Op 7 mei 2021 verscheen immers ‘Set In Stone’ van Travis Tritt. En dat is groot nieuws, want het was alweer 14(!) jaar geleden dat zijn vorige studioalbum op de markt kwam. Mr. Tritt had zich in 2007 namelijk voorgenomen om geen nieuw materiaal meer uit te brengen, maar enkel nog live-optredens te verzorgen. Blijkbaar kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan, want uiteindelijk heeft hij zich laten verleiden om ‘Set In Stone’ op te nemen en te releasen. Een veelal nostalgisch, weemoedig album, dat soms behoorlijk zwaar op de hand is. Nostalgie en weemoed vormen dus de boventoon op het album en andere aanwezige thema’s zijn liefde, volhardendheid, verdriet, trots, (wan)hoop en berusting.

De plaat opent met het uptempo ‘Stand Your Ground’ en het thema volhardendheid: laat je door niemand beïnvloeden, doe datgene wat goed voelt voor jou (‘Don’t ever let them turn your head around, just stand your ground.’). De countryballad ‘Leave This World’ is dan weer de ultieme ode aan de liefde van jouw leven: ik geloof in de hemel, maar ik wil dit aardse leven niet zonder jou verlaten (‘I don’t wanna leave this world without you.’). Het uptempo ‘Ghost Town Nation’ is een song met een interessant en bijzonder concept. Het nummer is geschreven naar aanleiding van alle onzekerheid die ontstond tijdens de eerste lockdown in de US: laat de hectiek, waanzin en onzekerheid van de drukke hedendaagse samenleving achter je en bouw een simpel en zelfvoorzienend leven op in het bos (‘Making the best of a bad situation, getting by fine in a ghost town nation.’).

Wanhoop is terug te vinden op de ballad ‘Open Line’, waarin de hoofdpersoon angstvallig op zoek is naar licht aan het einde van de tunnel (‘It’s hard to see heaven from the other side of hell.’). Berusting is het thema van de countryballad ‘Ain’t Who I Was’, die het verhaal vertelt van een aan lager wal geraakte man, die zichzelf en zijn nieuwe leefsituatie eindelijk heeft aanvaard (‘The rumors are true, I ain’t who I was back then.’). En de emotionele countryballad ‘Better Off Dead’ verhaalt dan weer over een zeer ongelukkige relatie, die de hoofdpersoon alleen nog in stand houdt voor het enige dat nog belangrijk is voor hem: zijn kind(eren) (‘I can’t help this feeling I’d be better off dead.’).

Het thema ‘trots’ vormt het onderwerp van drie songs op het album. Op het semi-uptempo ‘Southern Man’ zingt Travis het volgende: ik ben al vanalles geweest, maar wat ik steeds ben geweest en gebleven is een trotse man uit het zuiden van de States. Het uptempo slotnummer ‘Way Down In Georgia’ is een ode aan ‘zijn’ staat Georgia (‘Georgia on my mind.’) (waarin trouwens een prachtige hoofdrol is weggelegd voor de mondharmonica.). En de titeltrack ‘Set In Stone’ straalt een en al trots uit: ik moet mezelf helemaal niet meer bewijzen, mijn nalatenschap is alleszeggend (‘My legacy is set in stone.’).

Het hele album ademt nostalgie en weemoed, maar in twee songs wordt dit expliciet benadrukt. Vroeger was alles beter is het onderwerp van het uptempo line dance nummer ‘They Don’t Make ‘Em Like That No More’ (‘Lord, they don’t make ‘em like that no more.’). En ook de ballad ‘Smoke In A Bar’ is een nostalgische terugblik op vroeger, toen alles anders (beter?) was (‘Daddies were daddies and mamas were saints and you could smoke in a bar.’).

‘Set In Stone’ is, zoals reeds eerder hierboven beschreven, vooral een nostalgisch en weemoedig album geworden. Een uitstekend album dat de liefhebbers van ‘old school’ countrymuziek en de fans van Travis Tritt zeker zal bekoren. Een traditioneel Travis Tritt album, met prachtige country-instrumenten (fiddle, pedal steel, mondharmonica), strakke gitaarpartijen en fantastische backing vocals. En ook al beweert hij dat zijn ‘legacy’/’erfenis’ reeds ‘alleszeggend’/’set in stone’ was, toch heeft Travis Tritt met dit album nog 11 uitstekende extra tracks aan zijn reeds indrukwekkende nalatenschap toegevoegd.

Release – 7 mei 2021
Platen label – Big Noise Music Group

Travis Tritt - Set In Stone