Recensie: Taylor Swift - Fearless (Taylor's Version)

Taylor Swift - Fearless (Taylor's Version)

Taylor Swift
Fearless (Taylor's Version)

Voor Taylor Swift is de wereldwijde pandemie een uiterst vruchtbare muzikale periode gebleken. In een jaar tijd bracht ze maar liefst drie nieuwe albums uit! Eerst ging ze met de uitstekende albums ‘Folklore’ en ‘Evermore’ (combi-recensie van deze twee platen is trouwens ook terug te lezen op newcountry.nl) de folk richting uit en op 9 april 2021 keerde ze met ‘Fearless (Taylor’s Version)’ terug naar waar het voor haar allemaal begon: haar country roots.

Heel veel nieuws valt er niet te schrijven over het tiende studio-album van de 31-jarige zangeres. ‘Fearless (Taylor’s Version)’ is namelijk een heruitgave van haar gelijknamige succesalbum ‘Fearless’ uit 2008, maar dan volledig opnieuw ingezongen door Taylor Swift. Het is ook de eerste in een reeks van in totaal zes albums die Taylor opnieuw gaat opnemen om zo de rechten van haar oudere werk, die ze was kwijtgeraakt aan haar voormalige platenmaatschappij, opnieuw op haar naam te zetten.

‘Fearless (Taylor’s Version)’ bevat de 19 nummers van het gelijknamige album uit 2008, met daarop grote hits zoals ‘Fifteen’, ‘You Belong With Me’ en ‘Love Story’. Het album wordt verder aangevuld met ‘Today Was A Fairytale’, Taylor’s bijdrage aan de soundtrack van de film ‘Valentine’s Day’, en met zes songs ‘From The Vault’, nummers uit de kluis die destijds de versie van het originele album niet hadden gehaald. Stuk voor stuk uitstekende nummers trouwens. Op drie tracks gaat Taylor ook leuke samenwerkingen met andere artiesten aan: de ballad ‘Breathe’ is een duet met Colbie Caillat, de ballad ‘You All Over Me’ is dan weer een samenwerking met Maren Morris en op de ballad ‘That’s When’ zingt ze samen met Keith Urban.

Taylor Swift heeft de afgelopen jaren op zeer succesvolle wijze heel veel albums uitgebracht en verschillende muziekstijlen uitgeprobeerd: (dromerige) pop, dance en folk. En telkens heeft ze zich bewezen als een uitmuntende en veelzijdige singer-songwriter. Misschien wel een van de meest begenadigde aller tijden. Ook al vormen verliefdheid en liever nog liefdesverdriet het onderwerp van nagenoeg elke Taylor Swift song, toch is het als new countryliefhebber een verademing om haar te zien en horen terugkeren naar de new countryscene. ‘Fearless (Taylor’s Version)’ is zeker geen vernieuwend album geworden (dat was het namelijk al in 2008) en dat is ook niet Taylor Swift’s intentie geweest. Wat ‘Fearless (Taylor’s Version)’ wel is, is een mooie nostalgische trip down memory lane. Een classic album dat eigenlijk niet mag ontbreken in de collectie van elke new country liefhebber!

Release – 9 april 2021
Platen label – Taylor Swift / Republic Records

Koop de Plaat