Recensie: Niko Moon - Good Time

Niko Moon - Good Time

Niko Moon
Good Time

Op 27 augustus 2021 verscheen ‘Good Time’ van Niko Moon. Niko wie, zal u misschien denken? Deze 39-jarige singer-songwriter was tot nu toe vooral bekend als mede-songwriter van songs van artiesten als Dierks Bentley, Zac Brown Band, Rascal Flatts en Morgan Wallen. Voor de Zac Brown Band schreef hij mee aan hits als ‘Beautiful Drug’, ‘Keep Me In Mind’ en ‘Loving You Easy’. Als zanger was hij tot nu toe vooral bekend als mede-oprichter van de band Sir Rosevelt, die, naast Niko Moon, ook bestaat uit Ben Simonetti en Zac Brown. En na al die jaren in de schaduw vond hij dat de tijd eindelijk was aangebroken om zijn debuutalbum ‘Good Time’ op de wereld los te laten. ‘Good Time’ is één grote brok positiviteit, die hoofdzakelijk draait om liefde, vriendschap en genieten van het leven (op het platteland), maar waarop Niko Moon er ook in slaagt om zelfs aan het thema liefdesverdriet een positieve wending te geven.

Het album opent met het uptempo ‘No Sad Songs’. Een song in de stijl van Hardy die meteen de toon zet voor de rest van het album: ik heb geen zin in deprimerende liedjes, want het is weekend en dan wil ik gewoon lekker feesten (‘I don’t wanna hear no sad songs, I just wanna have some fun tonight’). Het tweede nummer, het semi-uptempo ‘Way Back’ is een ode aan de vriendschap (‘We go way back, raise’em up for the times we’ve had’). En daarna is het de beurt aan het vrolijke, semi-uptempo ‘Paradise To Me’: je hoeft niet steeds ver van huis te zijn om van het leven te genieten (‘I’m mixing some Willy and Hank with some Yin’Yang, a little bit of heaven is just down the road’).

De ballads ‘Last Call’ en ‘Dance With Me’ zijn beiden een ode aan de liefde (‘If love was like alcohol, girl, you were my last call / Darling, won’t you dance with me? Let me sweep you off your feet’). Vooral bij dit laatste nummer spat de romantiek er vanaf. Vervolgens is het de beurt aan de titeltrack ‘Good Time’, een semi-uptempo feelgood song over genieten van het leven en van elkaar.

Ook het uptempo ‘Let It Ride’ benadrukt hoe belangrijk het is om te genieten van het leven en om al jouw zorgen van je af te laten glijden (‘I ain’t got time to think about the things I can’t control. All I need is peace of mind’). Na alle vrolijke thema’s in de vorige songs gaat het semi-uptempo ‘She Ain’t You’ over iemand die de perfecte nieuwe vriendin lijkt te hebben gevonden, maar die toch zijn ex niet kan vergeten (‘She ain’t you, she doesn’t love me like you do’). Ondanks het treurige onderwerp weet Niko Moon er een dusdanige draai en melodie aan te geven dat dit misschien wel de meest positieve depri-song ever is. Het volgende nummer, het eveneens semi-uptempo ‘Small Town State Of Mind’, gaat dan weer over iets moois: genieten van het leven in een dorp op het platteland (‘Small town state of mind feels good’).

Het grappige en tegelijkertijd romantische semi-uptempo ‘Good At Loving You’ behandelt het volgende: eigenlijk heb ik maar heel weinig kwaliteiten, maar ik kan één ding uitzonderlijk goed en dat is jou liefhebben (‘I’ve got a six-pack but it’s chillin’on ice / There is one thing that ain’t hard to do, baby, I’m real good at loving you’). Een moment van bezinning en tevens een poëtisch hoogstandje is de ballad ‘Without Sayin A Word’, een ode aan de vader van het hoofdpersonage (‘Life is short, make sure you live it / It’s what you do, not what you say / My old man taught me everything I’ve learned, without saying a word’). Het tweede en tegelijkertijd ook laatste nummer dat liefdesverdriet behandelt op het album is het semi-uptempo ‘Drunk Over You’: ik heb het geprobeerd, maar mijn verdriet verdrinken om jou te vergeten is een nutteloos tijdverdrijf gebleken (‘I’ve been trying to forget with some help from my friends Johnny, Jack and Gin; getting drunk over you is just wasted time’). Het uptempo ‘Diamond’ is opnieuw een mooie ode aan de liefde (‘There’s nothing that compares to you, you’re a diamond’). En op het slotnummer, het uptempo ‘It’s A Great Day To Be Alive’, bezingt Niko Moon nogmaals hoe mooi het leven is.

Niko MoonNiko Moon; foto Matthew Berinat

Niko Moon heeft met ‘Good Time’ een uitstekend debuutalbum afgeleverd. Een zeer hoge dosis positiviteit en kwalitatief uitstekende songs met regelmatig heerlijke taalkundige vondsten, kortom een album dat een en al vrolijkheid uitstraalt waardoor je een echte feelgoodbeleving krijgt. Geen doorsnee countryalbum, want het album bevat ook ongebruikelijke country-melodielijnen en -ritmes en doet vaak denken aan het werk van Hardy overgoten met een vleugje Jason Mraz. Maar tevens bevat nagenoeg elke song de nadrukkelijke aanwezigheid van een banjo en/of een steel guitar die het album toch van de nodige new countrykruiden voorzien. Ik wens iedereen bij het beluisteren van dit uitstekende album net zo’n ‘Good Time’ toe als deze recensent heeft gehad. Niko Moon, dit smaakt naar meer en hopelijk ook naar een concert in Nederland!

Release – 27 augustus 2021
Platen label – Sony Music Entertainment

Koop het Album