Recensie: Lauren Watkins - Introducing: The Heartbreak

Lauren Watkins - Introducing: The Heartbreak

Lauren Watkins
Introducing: The Heartbreak

Door Maurice de Rouw

Lauren Watkins, een opkomende ster in de countrymuziekscene, heeft snel naam gemaakt met een muzikale reis die vanaf de eerste noot boeit. Slechts acht maanden na de release van haar debuut-EP en een reeks optredens naast Morgan Wallen op tournee, heeft Watkins haar nieuwste meesterwerk onthuld: "The Heartbreak" - een zes nummers tellende getuigenis van haar onmiskenbare talent en de groeiende anticipatie rond haar carrière.

Vanaf het begin toonde Lauren Watkins slimme songwriting-vaardigheden, waarbij ze nummers creëerde die zowel het hoofdgerecht als de kers op de taart vormden, elk gebouwd rond aangrijpende tekstuele fundamenten. "The Heartbreak" navigeert strategisch voorbij de grenzen van de rokerige bar en de singer-songwriter ambiance, en positioneert Watkins als een countryartiest die klaar is om in de schijnwerpers te staan.

Hoewel het album de uitdaging had om zijn voorganger te overtreffen, maakt het moeiteloos de overgang van verwarrende momenten naar briljante muzikaliteit. Watkins' kenmerkende, lage stem blijft een verslavende kracht, vooral te horen in de zielvolle ballad "The Table", die de complexiteit van een relatie's opkomst en ondergang verkent en luisteraars laat hangen aan de onuitgesproken maar doordringende laatste regel.

"Fly on the Wall" is een ander pareltje, waarbij Watkins' hese vocalen naadloos harmoniëren met de vreemd euforische toonwisselingen, waardoor een melancholisch maar prachtig meesterwerk ontstaat. Ondanks het onverwachte vertrek van haar gebruikelijke thema's met 'Stuck In My Ways', waarin ze praat over sixpacks, Levi's jeans en Chevrolets, brengt Watkins met vakmanschap een eerbetoon aan de tradities van Nashville, terwijl ze haar eigen identiteit bevestigt met radiovriendelijke productie op nummers als 'Stuck' en 'Fine County Line'.

De samenwerking met Carter Faith op 'Cowboys on Music Row' reflecteert op het evoluerende landschap van countrymuziek, waarbij ze de veranderende aard van countryjongens betreurt. Met onvermijdelijke maar terechte vergelijkingen met Kacey Musgraves, spreekt Watkins specifieke structuren en instellingen aan, waarbij ze Music Row met een precisie aankaart die zelden wordt gezien in de industrie.

Terwijl het album moeiteloos door verschillende stijlen weeft, springt het voet-tappende 'Jealous of Jane' eruit als de belichaming van Lauren Watkins' artistieke talent - een titel die aandacht eist, een reflecterend perspectief dat verschuift tussen de achteruitkijkspiegel en de voorruit, en een onwankelbaar zelfvertrouwen dat haar status als een ster in wording bevestigt. Met elk nummer blijft Watkins haar eigen plek snijden in het countrymuzieklandschap, waarbij het publiek reikhalzend uitkijkt naar het volgende hoofdstuk in haar veelbelovende carrière.

Release – 17 november 2023
Platen label – Big Loud

­