Recensie: Kelsea Ballerini - Subject To Change

Kelsea Ballerini - Subject To Change

Kelsea Ballerini
Subject To Change

Door Cedric Davids

Op 23 september 2022 verscheen het vierde studioalbum van Kelsea Ballerini, getiteld ‘Subject To Change’. Een ondertussen reeds profetische titel gezien de recente gebeurtenissen in het leven van de 29-jarige zangeres (Kelsea kondigde in september 2022 namelijk haar scheiding aan van Morgan Evans). De 15 nummers op het album behandelen de volgende thema’s: de liefde, liefdesverdriet, feesten, veranderingen in iemands leven, tevreden zijn met wat je hebt en… Marilyn Monroe.

Het openingsnummer is onmiddellijk ook de titeltrack, ‘Subject To Change’: een uptempo song over de constante veranderingen die het hoofdpersonage in haar leven meemaakt (‘Thank God I don’t know about tomorrow, thank God I take it day by day, oh, I don’t think about the chapters, it’s all about turning the page, if there is one thing that stays the same it’s that I’m subject to change and that is alright.’). Het uptempo ‘The Little Things’ gaat over het volgende: ik hoef geen grote cadeaus, want ik hecht veel meer waarde aan kleine attenties (‘Back to the basics ‘cause they’re bigger than they seem, yeah, it’s the little things.’). Ik kan het gewoon niet laten om te feesten met mijn vrienden en vriendinnen, is het onderwerp van het uptempo ‘I Can’t Help Myself’ (‘I try to be an angel, but then the whole thing goes to hell, Lord, help me, I just can’t help myself.’). Trouwens niet de enige song op het album die doet denken aan het repertoire van Shania Twain.

Een ander uptempo nummer is ‘If You Go Down (I’m Going Down Too)’: wij zijn zeker geen lieverdjes, maar misschien passen we daarom wonderwel bij elkaar (‘It’s a good thing we’re each other’s kinda crazy, ain’t no judgment or keepin’ score, if you rob a bank, I’m your getaway Mercedes, God knows that’s what friends are for.’). Daarna is het tijd voor de eerste ballad op het album, ‘Love Is A Cowboy’: liefde maakt veel emoties los, zowel mooie als verdrietige (‘You can wrap your arms around it but you can’t make it stay, all the bad ones say they’re good and all the good ones ride away, a little El Dorado and a little bit John Wayne, love is a cowboy.’). Ik kan jou en ons maar niet vergeten, want onze wederzijdse aantrekkingskracht is gewoonweg te groot. Dat horen we terug op het uptempo ‘Muscle Memory’ (‘I can pick you out of a line up, even with my eyes closed.’).

Niet alleen Shania Twain invloeden zijn te horen op het album, maar ook Taylor Swift invloeden passeren meerdere keren de revue, bijvoorbeeld op het semi-uptempo ‘I Guess They Call It Fallin’: het verhaal van een relatie die op voorhand gedoemd was om te mislukken (‘I guess they call it fallin’ because you end up on the ground, I should’ve known gravity was going to pull you and me down, down, down.’). Onze relatie is net zo veranderlijk als het weer, misschien kunnen we het beste onze relatie beëindigen. Dat is het onderwerp van het uptempo ‘Weather’ (‘How did we go from summer to cold as ice?’). De dromerige ballad ‘Universe’ is dan weer een prachtige ode aan de liefde (‘You say I hang the stars in your eyes, but you put the universe in mine.’).

Op het semi-uptempo ‘Walk In The Park’ beschrijft het hoofdpersonage zich als een zeer complex persoon (‘If you want consistency, well, that’s something different than me, I’m no walk in the park.’). Opnieuw een song die doet denken aan Taylor Swift is het uptempo ‘Heartfirst’: waarschijnlijk is het helemaal geen goede beslissing en wellicht wordt het ook gebroken, maar ik heb besloten om blindelings mijn hart te volgen (‘My head is yellin’ that I could get hurt, but I’m gonna jump right in, baby, with my heart first.’). Het album bevat ook 1 samenwerking met andere artiesten en wat voor een samenwerking is dat geworden: het uptempo ‘You’re Drunk, Go Home’, waarop Kelsea een trio vormt met Kelly Clarkson en Carly Pearce! Thema van deze song: ik ben gezellig een avondje uit met mijn vriendinnen en dan ben ik niet geïnteresseerd in de aandacht van (dronken) mannen (‘I’m not looking for a one-night rodeo, you’re drunk, go home; you ain’t nothing but a dive bar Romeo, you’re drunk, go home.’). Wellicht was het een goed idee geweest indien Kelsea aan Shania Twain had gevraagd om ook mee te zingen op deze song, want het nummer is op het lijf geschreven van deze countrylegende en had het mogelijk nog briljanter gemaakt dan het nu al is.

Ik weet niet of het uptempo ‘Doin’ My Best’ daadwerkelijk verwijst naar Kelsea Ballerini’s recente scheiding van ex-echtgenoot Morgan Evans, maar het lijkt er verdacht veel op (‘It didn’t work out, but damn’it, I’ve tried.’). Op de pianoballad ‘Marilyn’ stelt Kelsea een aantal prangende vragen aan Marilyn Monroe (‘Was it worth it to seem so perfect? Did you miss Norma Jeane or did you always wanna be Marilyn?’). Het slotnummer van het album is de wondermooie akoestische ballad ‘What I Have’: ik ben tevreden met alles wat ik heb (‘I’m doin’ alright, right where I’m at, with what I have.’). Kelsea, begeleid door enkel een akoestische gitaar: pure eenvoud en perfectie. Wat mij betreft de mooiste song die Kelsea Ballerini tot nu toe heeft uitgebracht.

Met haar vierde studioalbum ‘Subject To Change’ bewijst Kelsea Ballerini opnieuw wat een getalenteerde singer-songwriter zij is. Zij is er weer in geslaagd om een fijne, frisse sound neer te zetten, een mooie mix van pop- en countrynummers. Een album dat zowel liefhebbers van ‘90’s sterren als Shania Twain als liefhebbers van hedendaagse artiesten als Keith Urban en Taylor Swift zal aanspreken. En tevens een plaat met een zeer persoonlijke touch. Uitstekend album!

 

Kelsea Ballerini - Subject To Change

Release – 23 september 2022
Platen label – Black River Entertainment

Koop de plaat

Meer recensies...

­