Recensie: Carrie Underwood - My Savior

Carrie Underwood - My Savior

Carrie Underwood
My Savior

Carrie Underwood lijkt een hele grote voorliefde te hebben voor de feestdagen. Met Kerst 2020 legde ze haar allereerste kerstalbum ‘My Gift’ onder onze kerstboom. En tijdens de paasdagen van 2021 brengt paashaas Carrie ons een volledig paasalbum. Op 26 maart 2021 verscheen immers ‘My Savior’.

Op haar eerste gospelalbum ooit brengt Carrie, aan de hand van 1 instrumentaal nummer, het openingsnummer ‘Jesus Loves Me’, en twaalf gezongen hymnes, een ode aan God, Jezus, het geloof en het putten van hoop uit het geloof. Alle nummers op het album zijn traditionals, die een grote lofzang vormen aan de Hemelse Vader en Zijn Zoon: ‘What can wash away my sin, nothing but the blood of Jesus; what can make me whole again, nothing but the blood of Jesus.’ / ‘This is my story, this is my song, praising my Savior all day long.’ / ‘O how I love Jesus, because He first loved me.’ / ‘An empty grave is there to prove my Savior lives.’ / ‘Because He lives, I can face tomorrow.’ / ‘Softly and tenderly, Jesus is calling for you and for me.’

‘My Savior’ is een album dat helemaal wordt gedragen door Carrie’s hemelse stemgeluid en op vele songs wordt voorzien van een ‘countrytintje’ door het gebruik van een pedal steel en/of een mondharmonica. Slechts op twee songs is het geen Carrie’s solo-show. Op ‘Nothing But The Blood Of Jesus’ verzorgt Bear Rinehart van de Amerikaanse christelijke rockband Needtobreathe de backing vocals. En ‘Great Is My Faithfulness’ is een duet met de beroemde gospelzangeres CeCe Winans. Alhoewel het hele album het beluisteren meer dan waard is, is mijn persoonlijke favoriet het slotnummer ‘Amazing Grace’. Carrie weet deze overbekende song een eigen (country)draai te geven. En wat ook een geniale ingeving is, is de toevoeging van telkens een extra instrument bij elke nieuwe strofe (akoestische gitaar, mondharmonica, piano, pedal steel). Als klap op de vuurpijl wordt ze tegen het einde van het nummer ondersteund door een volledig gospelkoor. En zo wordt ‘Amazing Grace’ eigenlijk ‘Amazing Carrie’.

‘My Savior’ is een op en top worship/gospelalbum geworden. Als je op zoek bent naar een new countryalbum van Carrie, dan is dit waarschijnlijk geen geschikt album voor jou. Maar sta je open voor een bredere muziekstijl en vormt een 100% lofzang over geloof, God en Jezus geen obstakel voor jou, dan ben je aan het juiste adres bij deze plaat. Uitmuntend vakwerk, stijlvol gezongen, meerdere kippenvelmomenten en bovenal 50 minuten pure bezinning! Je zou kunnen zeggen dat ‘My Savior’ Carrie’s versie is van ‘The Passion’. Dit jaar wordt een van de hoofdrollen in de Nederlandse versie van The Passion vertolkt door Trijntje Oosterhuis. Zou het niet mooi zijn als de Nederlandse versie van dit TV-spektakel volgend jaar de internationale tour zou op gaan en Carrie zou vragen om de rol van Maria te vertolken? Een uitgelezen kans om een new countrystem/artieste aan een Nederlands miljoenenpubliek te tonen!

Release – 26 maart 2021
Platen label – Capitol Records Nashville / UMG Recordings

Carrie Underwood - My Savior