Recensie: Ashley McBryde Presents: Lindeville

Ashley McBryde Presents: Lindeville

Ashley McBryde
Presents: Lindeville

Wat gebeurt er als meerdere bevriende singer-songwriters zich, onder de bezielende leiding van Ashley McBryde, een week lang terugtrekken in een blokhut net buiten Nashville om daar samen aan nieuwe songs te schrijven? Dan ontstaat er een album met 13 nummers over een fictief plattelandsdorpje, genaamd Lindeville, en haar eveneens fictieve inwoners. En dat album, getiteld ‘Ashley McBryde Presents: Lindeville’, werd op 30 september 2022 op de markt gebracht.

Het openingsnummer ‘Brenda Put Your Bra On’ opent als een ballad, inclusief een strijkersarrangement, maar groeit al snel uit tot een uptempo song. Samen met Caylee Hammack en Pillbox Patti bezingt Ashley McBryde de problemen in een trailerpark. De dames Caylee Hammack, Pillbox Patti en Brandy Clark zijn een rode draad op het album, want zij vormen op de helft van de songs een team met Ashley McBryde. Ashley en Pillbox Patti vertellen op de ballad ‘The Girl In The Picture’ het verhaal van een vrouw die slechts 1 prijs in haar leven heeft gewonnen en daarna op mysterieuze wijze is verdwenen (‘All she’ll ever be is the girl in the picture that won the blue ribbon at the country fair.’). Op de ballad ‘If These Dogs Could Talk’ vormt Ashley dan weer een duo met Brandy Clark: gelukkig kunnen honden niet praten, want dan zouden er heel wat geheimen worden onthuld (‘We’re all lucky that barking is all they can do / God knows what they’d say, might ruin your day, if these dogs could talk.’).

De vier dames vormen een heilige viervuldigheid op twee songs. Wanneer vind ik iemand die van me houdt? Dat vragen ze zich af op het uptempo, ietwat rock ‘n roll-achtige ‘When Will I Be Loved’ (‘I’ve been cheated, been mistreated, when will I be loved?’). Op de hymne-achtige ballad ‘Bonfire At Tina’s’ beschrijven ze de hechte band en tegelijkertijd de haat-liefde verhouding die plattelandsvrouwen met elkaar hebben (‘Small town women ain’t built to get along, but you burn one, boy, you burn us all.’). Op de ballad ‘The Missed Connection Section Of The Lindeville Gazette’ worden Ashley McBryde en Brandy Clark ondersteund door Aaron Raitiere. Een song die gaat over de ontmoeting tussen een getrouwde man en zijn toekomstige minnares (‘I didn’t catch your number, so I’ll give you mine, man-seeking woman won’t tell his wife.’).

Ashley McBryde Lindeville Group
Bottom Row L to R: Aaron Raitiere, Brandy Clark, Ashley McBryde, John Osborne and Benjy Davis. Top Row L to R: Connie Harrington, Pillbox Patti (Nicolette Hayford), Caylee Hammack and TJ Osborne.| Photo Credit: Katie Kauss

Op het fictieve radiostation van Lindeville worden ook drie commercials gedraaid met reclame voor lokale ondernemers: drie interludes van gemiddeld 30 seconden per ‘commercial’, getiteld ‘Dandelion Diner’, ‘Ronnie’s Pawn Shop’ en ‘Forkem Family Funeral Home’.

Naast ‘The Missed Connection Section Of The Lindeville Gazette’ schittert Aaron Raitiere ook op de ballad ‘Jesus Jenny’: waarom ben jij zo ontspoord, Jenny (‘All I can do for you right now is pray.’)? Benjy Davis vertelt op de gospelballad ‘Gospel Night At The Strip Club’ het verhaal van een avond in de plaatselijke stripclub (‘Would you recognize Him if He bought you a beer?’). De fantastische Brothers Osborne vertolken ook een song op het album, de ballad ‘Play Ball’. Een nummer dat gaat over de wijze raad van de terreinverzorger van het plaatselijke baseballveld (‘Go to church, love your mama and play ball.’). Ashley McBryde sluit het album af met de ballad ‘Lindeville’, een ode aan het gelijknamige, fictieve plattelandsdorpje (‘There’s nothing but stars over Lindeville.’).

Ashley McBryde, Caylee Hammack, Pillbox Patti, Brandy Clark, Aaron Raitiere, Benjy Davis en Brothers Osborne: een groep vrienden en vriendinnen en tevens meesterlijke singer-songwriters die met ‘Lindeville’ een interessant, fictief plattelandsdorpje met intrigerende inwoners en een aantal goede maar vooral slechte tijden hebben verzonnen en tegelijkertijd een uitstekend countryalbum hebben afgeleverd. Zeker geen doorsnee, mainstream album/project en net daarom een aanrader om te beluisteren. Beetje vreemd, maar wel lekker!

Ashley McBryde Presents: Lindeville

Release – 30 september 2022
Platen label – Ashley McBryde / Warner Music Nashville