Recensie: Ashley Cooke - Shot In The Dark

Ashley Cooke - Shot In The Dark

Ashley Cooke
Shot In The Dark

Door Cedric Davids

In 2022 had ik de eer om Ashley Cooke te mogen interviewen namens newcountry.nl. Tijdens dat interview bespraken we o.a. haar debuutalbum ‘Already Drank That Beer (Side A)’ uit 2021/2022. In feite eigenlijk meer een extended EP, aangezien ‘Already Drank That Beer’ slechts 8 nummers bevat. Op het moment van het interview was het nog niet duidelijk of er in de (nabije) toekomst een ‘Already Drank That Beer (Side B)’ EP/album zou volgen of een full-length album, dat helemaal los zou staan van ‘Already Drank That Beer’.

In juli 2023 was de kogel eindelijk door de kerk en verscheen Ashley Cooke’s full-length album, getiteld ‘shot in the dark’. Haar eigenlijke debuutalbum dus en de 26-jarige, uit Florida afkomstige, singer-songwriter levert zeker geen half werk: ‘shot in the dark’ bevat maar liefst 24 nummers en ongeveer 75 minuten luistergenot! Alle nummers gaan over de ups en downs van de liefde, maar de nadruk ligt, in de meerderheid van de songs, toch voornamelijk op de dieptepunten die de liefde kan veroorzaken. Een album met heel wat nog onverwerkte gevoelens.

Het openingsnummer is de ballad ‘tastes like’: zelfs de sterkste whiskey kan mij jou niet doen vergeten (‘And right out of the blue, about 11:52, that whiskey starts tastin’ like missin’ you, I thought it worked, I guess it didn’t.’). Op de ballad ‘it’s been a year’ blikt Ashley Cooke terug op een zeer bewogen jaar (‘It’s been 365 of record lows and record highs.’). Op ‘shot in the dark’ staan maar liefst vier samenwerkingen met andere artiesten. De eerste samenwerking is er een met Nate Smith op de ballad ‘see you around’: waarom kan ik jou niet vergeten (‘You ain’t even in this town, so why do I still see you around?’)? De titeltrack ‘shot in the dark’ is eveneens een ballad en is de eerste positieve song op het album: een toevallige ontmoeting in een bar was het startpunt van onze langdurige romance (‘So here’s to two strangers in the back of a bar, taking a shot in the dark.’).

Het (semi-) uptempo ‘moving on with grace’ heeft een treurig thema: mijn ex heeft me verlaten voor een andere vrouw en heeft mij achtergelaten met een gebroken hart (‘He’s moving on with Grace, I’m moving on with Jack…Daniel’s got a handle on me.’). Op het semi-uptempo ‘getting into’ waarschuwt Ashley Cooke haar potentiële nieuwe liefdespartner: weet waaraan je begint, want ik heb een erg uitgebreide gebruiksaanwijzing / handleiding (‘Before you get into my car, into my bed, into my heart, my head, know what you’re getting into.’). Ook al heb ik zielsveel van je gehouden en ook al doe ik dat eigenlijk nog steeds, toch is het voor ons beiden het beste dat ik heb besloten om jou te verlaten, is het thema van de ballad ‘enough to leave’ (‘’Cause you might hate me now, but someday, yeah somehow, you’re gonna see that I loved you, enough to leave.’). Op het semi-uptempo ‘i almost do’ vraagt Ashley Cooke zich opnieuw af waarom het toch zo moeilijk is om haar ex-geliefde te vergeten (‘I just can’t help but wonder if it would hurt less if you thought that I couldn’t care less.’).

De ballad ‘mean girl’ is een prachtig duet met Colbie Caillat: geloof me, hij is niet te vertrouwen (‘Yeah, you might trust him now, but you might thank me later.’). Een song die erg doet denken aan de samenwerking van Carly Pearce en Ashley McBryde op ‘Never Wanted To Be That Girl’. Het hoofdpersonage van de ballad ‘running back’ toont zich wel erg vergevingsgezind: ondanks alle hartzeer die je mij hebt bezorgd, zou ik toch onmiddellijk weer naar jou terugkeren als je het mij zou vragen (‘The crazy thing is I know, if you called and said you’re missing what we had, I’d come running back.’). Onzekerheid is dan weer het onderwerp van het uptempo ‘good thing going’: het gaat zo goed tussen ons dat het me onzeker maakt en ik me afvraag: gaat het niet te goed tussen ons (‘And it makes me nervous, when it’s this perfect.’)? De ballad ‘next to you’ is een ode aan de liefde: jij bent het allerbelangrijkste in mijn leven (‘Yeah, I’ve been living dreams lately, but they don’t hold a candle to waking up next to you.’).

Het duurde erg lang voordat mijn gebroken hart was geheeld, maar nu ben ik eindelijk klaar voor een nieuwe start, horen we terug op het uptempo ‘good to be back’ (‘I spent too much time down on Heartbreak Road, so I turned around, headed for the neon glow.’). Het semi-uptempo ‘what are you on fire about’ is een erg fijne samenwerking met Jackson Dean, ondanks het trieste thema: het vuur tussen ons is gedoofd (‘Does your secret have a name, what are you on fire about, ‘cause it sure as hell ain’t me.’). De Taylor Swift-achtige ballad ‘say no more’ gaat over het volgende: als het eenmaal over is tussen ons, dan is er geen weg terug meer en is het meteen een definitief afscheid (‘All the little things you heard me say before, you won’t hear me say no more.’). Het hoofdpersonage van de ballad ‘tryin’ to love you’ is ten einde raad: jij voldoet aan al mijn eisen en wensen en toch lukt het me maar niet om van je te houden (‘I don’t know why tryin’ to love you is like tryin’ to grow a rose in a city sidewalk.’).

Op de ballad ‘back in the saddle’ besluiten twee gebroken harten in een bar met elkaar te proosten op hun ex-geliefden en op een mooie toekomst, wellicht samen (‘This is just you and me tryna to forget, getting’ back in the saddle.’)? Onze relatie is verleden tijd, dus laat me met rust, zingt Ashley Cooke op de ballad ‘your place’ (‘Nah, you don’t get to care where I’m waking up these days, it ain’t your place.’). En op de Carrie Underwood-achtige ballad ‘dirt on ‘em’ bezingt ze haar voorkeur voor mannen met een ruig randje (‘501’s look better with some mud on ‘em.’). De ballad ‘build a bridge’ is een wake up call voor de ex-geliefde van het hoofdpersonage: jij weet donders goed dat jij de oorzaak bent van onze break up, dus ga nou niet het slachtoffer uithangen (‘Build a bridge and get over it.’)!

Ik ben de enige die jou begrijpt en ik snap dan ook werkelijk niet waarom jij voor haar kiest, zingt een vertwijfelde Ashley Cooke op het semi-uptempo ‘get you’ (‘If she don’t get you, why’s she get you layin’ in her bed?’). De vierde samenwerking is een samenwerking die reeds op Ashley’s EP ‘Already Drank That Beer’ stond en is het wondermooie duet ‘never til now’ met Brett Young: ik dacht altijd dat niemand mij zou kunnen temmen, maar toen kwam jij in mijn leven (‘Out of all the prayers I’ve prayed, you’re Heaven’s answer.’). Op het semi-uptempo ‘gonna get’ geeft het hoofdpersonage haar ex-geliefde stof tot nadenken: jij beseft het nu nog niet, maar wanneer je over een aantal maanden of jaren terugkijkt op wat we samen hadden, dan zal je beseffen dat ik de allerbelangrijkste persoon ooit in jouw leven ben geweest (‘But I’m the best you’re never gonna get back.’). Het slotnummer, de ballad ‘state i’m in’ bevat een hartverscheurende boodschap: ook al hou ik zielsveel van jou, toch moeten we elkaar loslaten, want ik wil de wereld ontdekken en jij wil dat niet (‘It’ll break my heart, but it’ll break me more if I ain’t living my life counting highway white lines.’).

‘shot in the dark’ is, zoals eerder beschreven, een album dat zich hoofdzakelijk richt op de minder rooskleurige kanten van de liefde. Maar is dat niet vaker het geval bij (new) country albums? Ashley Cooke bewijst op haar eerste volwaardige album een uiterst getalenteerde singer-songwriter te zijn. De samenwerkingen met Nate Smith, Colbie Caillat, Jackson Dean en Brett Young zijn erg prettige toevoegingen aan het album en zijn stuk voor stuk pareltjes. Mijn favoriete tracks van deze uitstekende plaat: ‘it’s been a year’, ‘mean girl’, ‘next to you’, ‘good to be back’, ‘what are you on fire about’ en ‘never til now’.

Op zondag 11 februari 2024 verzorgt Ashley Cooke het voorprogramma van Jordan Davis tijdens diens concert in Melkweg Amsterdam. Ik kijk er al erg naar uit om een aantal van de songs van ‘shot in the dark’ live te mogen bewonderen in Amsterdam! Uitstekend album!

Ashley Cooke - Shot In The Dark

Release – 21 juli 2023
Platen label – Big Loud Records / Back Blocks Music

Koop de plaat

Meer recensies...

­