Brothers Osborne – Skeletons

Brothers Osborne – Skeletons

Brothers Osborne
Skeletons

Een aantal dagen geleden verscheen het nieuwe album van Brothers Osborne, getiteld ‘Skeletons’. Alweer het derde studioalbum van de broers John en T.J. Osborne, na ‘Pawn Shop’ (2016) en ‘Port Saint Joe’ (2018).

Met een titel als ‘Skeletons’ en de typerende rauwe, indringende stem van T.J. Osborne verwacht je een deprimerende en duistere plaat. Maar het tegendeel blijkt waar! Uiteraard bevat het album een paar minder opbeurende songs, maar anders zou het toch geen goede (new american) countryplaat zijn, toch? ‘Back On The Bottle’ is een good old country drinking song die qua stijl en stemgeluid doet denken aan het werk van Toby Keith (‘All my reasons for not drinking are gone’). ‘Dead Man’s Curve’ gaat dan weer over de ontmoeting met een ‘femme fatale’ (of: een ‘Dead Man’s Curve’), die niets anders zal doen dan het hart van de hoofdpersoon op hol te brengen om het daarna weer te breken. Deze gospelsong, waarvan de intro een beetje het gevoel van Bon Jovi’s ‘Lay Your Hands On Me’ oproept, wordt trouwens voorafgegaan door het volledig instrumentale ‘Muskrat Greene’. Dat instrumentale nummer biedt alle ruimte aan John Osborne’s uitmuntende gitaarspel en laat de luisteraar minutenlang galopperen op de prairie alvorens naadloos over te gaan in het bovenvernoemde ‘Dead Man’s Curve’.

De rest van het album bevat verder enkel songs met een positieve toon ook al lijken de songtitels en/of muziekpartijen in eerste instantie iets anders te suggereren. Het openingsnummer ‘Lighten Up’ vraagt iedereen om in alle omstandigheden (ook in moeilijke tijden) positief te zijn en te blijven (‘When the world gets dark, lighten it up’). Een beklijvend actuele song! Haal het beste/maximale uit het leven is dan weer de boodschap van maar liefst drie verschillende nummers: ‘All Night’ (‘I got the moon if you got the shine; I got the fuse if you got the light’), ‘All The Good Ones Are’ en ‘Make It A Good One’ (‘It doesn’t take a million of big ones to feel like a million bucks; You don’t have to buy a plane ticket to get a little high and live it up’). Het semi-uptempo ‘High Note’ gaat over het nemen van de verstandige beslissing om afscheid van elkaar te nemen op een moment dat je nog als vrienden uit elkaar kan gaan (‘Let’s say goodbye on a high note’). Zelfkennis is ook een uitstekende eigenschap. Dat bewijst de countryballad (aangevuld met een accordeon) ‘I’m Not For Everyone’, waarin de zanger aangeeft dat hij is wie hij is en beseft dat hij niet voor iedereen is weggelegd (‘I’m good for some, but I’m not for everyone’).

Het titelnummer ‘Skeletons’ is een uptempo song met in de intro een indianensound die tevens een vleugje van Bon Jovi’s ‘Wanted Dead Or Alive’ bevat. De hoofdpersoon vraagt zijn geliefde om vrijuit te praten, geen geheimen te hebben, kortom om de lijken uit de kast te laten vallen, zodat hij hem/haar kan helpen met het verwerken van zijn/haar verleden (‘I know you got skeletons in your closet and I’ve got bones to pick with them’). ‘Hatin’ Somebody’ is een song over verdraagzaamheid: het heeft geen nut om iemand te haten want uiteindelijk zitten we allemaal in hetzelfde schuitje en is het beter om met elkaar samen te werken (‘Hatin’ somebody ain’t never got nobody nowhere’). Het slotnummer ‘Old Man’s Boots’ is een ode aan een eenvoudige maar zeer gelukkige jeugd, dankzij de geborgenheid van een warm nest (‘I’d be lucky to walk a mile in my old man’s boots’).

Met ‘Skeletons’ hebben Brothers Osborne weer een uitzonderlijk fijne plaat afgeleverd. De bezielende stem van T.J., het fenomenale gitaarspel van John en de hoogstaande kwaliteit van de songs/songteksten zorgen voor een zeer gevarieerde mix waarin positiviteit de boventoon voert. Brothers Osborne zouden in mei 2020 hun debuut op Nederlandse bodem maken met twee optredens in Amsterdam (Paradiso) en Tilburg (013), maar die concerten werden jammer genoeg afgelast. Hopelijk volgt er in 2021 een herkansing want Nederland verdient een of meerdere concerten van deze twee heren (en vice versa). Absolute aanrader voor elke muziekliefhebber!

Release – 9 oktober 2020
Platen label – EMI Records Nashville / UMG Recordings

Brothers Osborne – Skeletons