Album recensie: Tyler Childers - Purgatory

Tyler Childers

Tyler Childers - Purgatory

Release – 4 Augustus 2017

Platen label – Hickman Holler Records

Vorig jaar augustus al in de VS verschenen maar nu ook in Europa verkrijgbaar: Purgatory, het debuutalbum van de jonge Tyler Childers. Er is het afgelopen half jaar al veel over hem te doen geweest en hij heeft zelfs al twee kleine optredens in Nederland gedaan. Maar zijn plaat was hier nog niet te krijgen en daar is nu verandering in gekomen. Om een lang verhaal kort te maken: Purgatory is de felste, meest compromisloze countryplaat die je dit jaar te horen krijgt. De gestripte productie, de lekker agressief spelende band en de bijna gemeen klinkende zang vormen de perfecte setting voor deze outlaw country-nummers, die ook nog eens behoorlijk grappige teksten hebben. Geen wonder dat collega Sturgill Simpson, ook al zo’n country-rebel, een handje hielp bij de productie van dit album. Hier zijn duidelijk twee verwante geesten aan het werk.

Dat wil niet zeggen dat Childers de nieuwe Sturgill is. Er zijn absoluut een paar overeenkomsten, vooral op het fraaie Whitehouse Road - met het hilarische zinnetje ‘Get me higher than the grocery bill’ - maar over het algemeen hebben deze nummers veel meer een bluegrass-randje dan het werk van Simpson. Beste nummers: Feathered Indians, het al genoemde Whitehouse RoadBanded Clovis, het titelnummer en de prachtige ballad Lady May, het slotnummer. Purgatory is zo’n album dat country weer even een lekker scherp randje geeft. Prachtig.

Official | iTunes | Bol.com | Amazon | Google Play | Bandcamp | Facebook | Twitter

18 januari, 2020

Ashley McBryde dropt nieuw album “Never Will”