Album recensie: The Highwaymen - American Outlaws

The Highwaymen - American Outlaws

The Highwaymen - American Outlaws

Release – 20 Mei 2016
Platen label – Columbia Nashville Legacy

Het is vandaag de dag bijna niet voor te stellen, maar in de tijd dat The Highwaymen de wereld rond toerden, werd dat in de muziekpers afgedaan als een nogal oubollige vertoning. De country-supergroep met Johnny Cash, Waylon Jennings, Willie Nelson en Kris Kristofferson bestond een kleine tien jaar, van 1985 tot 1994, en bracht in die tijd twee studioplaten uit. Als je er nu op terugkijkt was het bestaan van de groep alleen al absoluut uniek omdat die vier grote namen hun ego's tijdelijk op een laag pitje zetten en broederlijk naast elkaar op het podium stonden. En al waren zowel hun platen als hun optredens af en toe best een beetje wisselvallig, moet je nu gewoon toegeven dat er daar een uniek stukje countrygeschiedenis werd geschreven.

Hoewel de heren maar twee albums uitbrachten zijn er sindsdien heel wat verzamelalbums verschenen, waaronder afgelopen maand nog The Essential Highwaymen. De live-release American Outlaws is echter een stuk interessanter, want op dat live-gebied was er nog niet zoveel materiaal beschikbaar. De release bestaat uit een dubbel-cd waarop een volledig concert in het Nassau Collisseum op de Bahama's is vastgelegd. Dat concert, uit maart 1990, was eigenlijk opgenomen voor een VHS-video, maar die is vanzelfsprekend al heel lang niet meer verkrijgbaar. De beelden van toen zijn voor de bijgevoegde Blu-ray mooi gerestaureerd, maar dat is niet het volledige concert zoals je het op de cd's te horen krijgt. Daarnaast staan op de blu-ray ook twee optredens die tijdens het jaarlijkse liefdadigheidsfestival Farm Aid werden gegeven, in 1992 en 1993.

Het concert in Nassau geeft het beste weer hoe een optreden van de Highwaymen was opgebouwd. De setlist is zelfs voor het grootste gedeelte hetzelfde als toen het viertal in april 1992 in Rotterdam optrad. Klassiekers uit het solowerk van de heren, zoals Folsom Prison Blues, Sunday Morning Coming Down, Are You Sure Hank Done It This Way, Me and Bobby McGee en Desperados Waiting for a Train worden afgewisseld met (voor die tijd) recente nummers die toch net een beetje minder goed waren, maar nog altijd heel genietbaar. Die klassiekers krijgen uitvoeringen die misschien niet zo groots zijn als de originelen, maar ondertussen wel heel goed de unieke sfeer van de show weergeven. En dat is wat deze live-release zoveel mooier maakt dan een gewoon verzamelalbum. American Outlaws is een meer dan uitstekende aanvulling op het Highwaymen-repertoire.

Official | iTunes | Bol.com | Amazon | Google Play | Facebook

­