Album recensie: Sam Outlaw - Tenderheart

Sam Outlaw - Tenderheart

Sam Outlaw - Tenderheart

Release – 14 April 2017

Platen label – SIX SHOOTER RECORDS

Fans van Tom Petty herinneren zich dit incidentje misschien nog wel van een paar jaar geleden; Britse eendagsvlieg Sam Smith bracht het nummer Stay With Me uit, een popdeuntje dat zo nadrukkelijk de akkoordenprogressie van Tom Petty's Free Fallin' leende dat Petty daar uiteindelijk gewoon royalties voor kreeg uitbetaald. Welnu, er is intussen een andere Sam opgestaan die nog brutaler leentjebuur bij Petty speelt. Het titelnummer van Tenderheart, het tweede album van Sam Outlaw, lijkt wel heel erg op All The Wrong Reasons, van Into The Great Wide Open. Zelfs het 'ooh-ooh'-koortje wordt niet vergeten. En om de cirkel helemaal rond te maken: zelfs de grootste Petty-liefhebber moest indertijd toegeven dat All The Wrong Reasons wel heel erg leek op Free Fallin'.

Dit om te illustreren dat de invloeden er wel heel erg dik bovenop liggen op de tweede langspeler van Outlaw, die in 2015 veelbelovend debuteerde met het door Ry Cooder geproduceerde Angeleno. Die belofte maakt hij hier niet waar. Tenderheart is een degelijke countryplaat met een paar sterke nummers, maar desondanks doet het gebrek aan originaliteit de plaat uiteindelijk de das om. Op opener Everyone's Looking For Home waart wijlen John Denver rond, Bottomless Mimosas grijpt terug naar Peaceful Easy Feeling van The Eagles en Bougainvillea, I Think lijkt zo sterk op het werk van James Taylor dat Outlaw zelfs de stembuigingen van de meester overneemt.

Image may contain: 1 person, standing and indoor

Als vierde nummer volgt het 'eerbetoon' aan Petty, en tegen die tijd begint wel heel erg de indruk te ontstaan dat Outlaw hier simpelweg zijn favoriete artiesten aan het afvinken is. Dat is uiteindelijk niet helemaal het geval, maar op All My Life krijgen we nog wel een bezoekje van de geest van Gram Parsons. Alleen op Diamond Ring en Say It To Me, die toevallig ook nog op elkaar volgen, krijgen we even een glimp van een eigen identiteit. Maar ook dat zijn niet bepaald de spannendste nummers die ik de laatste jaren heb gehoord. Waarmee Sam Outlaw ons op Tenderheart, ondanks de titel, meer een kijkje geeft in zijn platenkast dan in zijn hart. Gemiste kans.

Official | iTunes | Bol.com | Amazon | Google Play | Bandcamp | Facebook | Twitter

­