Album recensie: Gretchen Wilson - STILL here hor the party

Gretchen Wilson - STILL here hor the party

Release – 27 October 2014
Platen label – Redneck Records

Tien jaar geleden bracht Gretchen Wilson met 'Here For The Party' een hard rockend country-album uit dat insloeg als een bom. Het was een veel hardere plaat dan wat er, zeker in die tijd, in de countrywereld werd gemaakt, en dat heeft een forse invloed gehad op wat er daarna gebeurde. Want hoewel er in de jaren '80 een aantal country-acts waren die er stevig op los durfden te rocken (Jason & the Scorchers, Steve Earle, The Long Ryders) was het in de 90's allemaal een beetje braver geworden. Dankzij Wilson was het ineens weer OK om de versterkers wat verder open te draaien. Het album gaf bijvoorbeeld Miranda Lambert een duwtje in de rug, die op dat moment nog alleen een heel braaf en geflopt debuutalbum op haar naam had staan maar vervolgens terugkwam met de veel steviger albums 'Kerosene' en 'Crazy Ex-Girlfriend'. Daarmee kaapte ze ook een beetje de publiciteit weg die Wilson met haar baanbrekende plaat had gekregen, en het lukte haar niet meer om nog echt door te stoten naar het grote sterrendom. Vandaag de dag staat Lambert in grote sportarena's terwijl Wilson nog steeds in kleinere clubs en theaters speelt.

Gretchen

Maar die baanbrekende plaat van toen kunnen we haar niet meer afpakken, en ze heeft er in de daaropvolgende jaren nog een paar prima albums aan toegevoegd. Reden genoeg om stil te staan bij de tiende verjaardag van 'Here For The Party'. Dat doet Wilson met een speciale live-show in St. Louis, waar ze het volledige album speelt. Niet helemaal in de goede volgorde, want de grote feestklapper 'Redneck Woman' bewaart ze tot het einde. Maar alle nummers worden uit de mottenballen gehaald en gespeeld met een energie alsof ze nog maar pas geschreven zijn. En ze vergeet ook niet om 'All Jacked Up', het titelnummer van haar even spetterende tweede album, nog even voorbij te laten komen. Dochter Grace mag in het nummer 'Chariot' een stukje rap bijdragen aan de feestvreugde en doet dat heel dapper voor een veertienjarige, maar verder eist Wilson het spotlicht volledig voor zichzelf op. En terecht, want dit is haar feestje en ze maakt het verdomd gezellig.

iTunes | Bol.com | Amazon | Official | Facebook | Twitter

­