Album recensie: Cyndi Lauper - Detour

Cyndi Lauper - Detour (Rhino)

Cyndi Lauper - Detour

Release – 6 Mei 2016
Platen label – Rhino Records

Cyndi Lauper is een zangeres die zo veelzijdig is dat ze zo ongeveer ieder genre aan kan, of het nou rock, pop, jazz, country of zelfs musical is. Daarnaast is ze ook een showvrouw in hart en nieren. Door de jaren heen heeft ze dat ook keer op keer bewezen, en dat is ook te zien en te horen aan de albums die ze in haar bijna 35-jarige carrière heeft uitgebracht. Zo was er in 2010 het album Memphis Blues, waarop ze het werk van onder meer B.B. King, Little Walter en Allen Toussaint een degelijke en gezellige maar ook weinig diepgravende showbizbewerking gaf. Op het nieuwe Detour doet ze in feite exact hetzelfde, maar dit keer met een serie country-klassiekers. Met andere woorden: deze plaat is een eenmalig project en Cyndi is niet ineens een country-artiest geworden.

Gezellig is het allemaal wel, en sommige nummers zijn zelfs erg goed uitgevallen. Cyndi's uitvoeringen van de Ray Price-klassieker Heartaches by the Number, The End of the World van Skeeter Davis en het Dolly Parton-nummer Hard Candy Christmas, een duet met Alison Krauss, springen eruit. De coverversie van Walkin' After Midnight komt minder goed uit de verf, vooral omdat hij zo snel wordt afgeraffeld dat het meer Jogging After Midnight wordt, en dat is toch een beetje jammer. Verder zijn er een paar gezellige gastbijdragen. Emmylou Harris komt langs in het titelnummer, in Night Life mompelt Willie Nelson een stukje mee en Vince Gill levert een bijdrage aan het vrij melige You're the Reason Our Kids Are Ugly. Daarmee is Detour een sympathiek en vakkundig maar niet altijd even goed geslaagd eerbetoon aan de countrygeschiedenis.

­