Mitchell Tenpenny liet zijn droom om profvoetballer te worden de rug toekeren omdat zijn nachtelijke optredens op het gebied van songwriting op gespannen voet stonden met de college-voetbaltrainingen in de vroege ochtend. Mitchell Tenpenny is de kleinzoon van de beroemde countrymuziekuitgever Donna Hilley, songwriting zit Tenpenny in het bloed. Hij heeft het aangeboren begrip van hoe details songteksten tot leven brengen en de hedendaagse gevoeligheden om liedjes te maken waar fans van new countrymuziek naar hunkeren.
Over Mitchell Tenpenny | Biografie
Artiest zijn was nooit zijn plan. Spelen in bands was Mitchell Tenpenny eerste passie. Toen hij 13 jaar oud was, was hij de drummer en screamer in een hardrockband met zijn vrienden. Hij schreef toen ook zijn eerste nummer, en hoewel Mitchell Tenpenny de tekst als 'vreselijk' beschrijft, deed zijn moeder er blije tranen van huilen. Het lied was country, had een pakkende melodie en ze kon de woorden verstaan. Haar reactie veroorzaakte een verschuiving in Tenpenny's muzikale doelen en hij begon traditioneel klinkende countrymuzieknummers te schrijven. Mitchell Tenpenny bleef optreden met zijn vrienden, maar ze gingen uit elkaar toen de jongens hun middelbare school afmaakten.
Mitchell Tenpenny
Mitchell Tenpenny ging naar Lipscomb University om te voetballen (American) en stapte vervolgens over naar MTSU, waar hij een kamer deelde met zijn beste vriend en collega-songwriter Brad Clawson. Hij was van plan te blijven voetballen, maar zijn liefde voor het spel kon niet op tegen zijn passie voor songwriting. Mitchell Tenpenny volgde een professionele songwriting-les aan MTSU, waar de professor en zijn klasgenoten om de beurt kritiek op elkaars materiaal hadden. De cursus culmineerde in een optreden in Bluebird Café – zijn eerste keer op het beroemde podium. Zijn oma, zijn vader en moeder en alle vrienden van deze moeder kwamen naar de show.
"Dat was het eerste legitieme wat ik in de muziekindustrie mocht doen", zei hij.
Na zijn afstuderen nam Mitchell Tenpenny een baan in de bouw aan om de rekeningen te betalen terwijl hij werkte aan een professionele songwriter. Nacht na nacht zong hij zijn liedjes in bars en clubs, in de hoop dat iemand ze zou willen opnemen. De feedback die hij ontving was consistent - hij zou zijn nummers moeten opnemen in plaats van ze aan andere artiesten te pitchen. Een van die mensen, zei hij, was Craig Wiseman, de favoriete songwriter van Tenpenny. Wiseman, bekend van het schrijven van hits als "Live Like You Were Dying" van Tim McGraw, bood aan om met de jonge songwriter te schrijven. Het schrijven duurde een jaar, maar de goedkeuring van Wiseman gaf Mitchell Tenpenny het vertrouwen om door te gaan.
"Ik dacht:" Oké, als deze man naar voren komt en dat zegt, dan is dit misschien mogelijk," zei hij. "Mijn carrière begon daar."
Uitgerust met een catalogus van honderden nummers die hij had geschreven, tekende Mitchell Tenpenny een uitgeversovereenkomst met Sony/ATV en scoorde hij verschillende populaire nummers, waaronder Granger Smith's Top 10-hit 'If the Boot Fits'.
CMA Music Fest
In 2017 speelde Mitchell Tenpenny tijdens CMA Music Fest een set die de aandacht trok van Sony Music Nashville. Label executives in het publiek waren geïntrigeerd door de reactie van fans op zijn 'Alcohol You Later'. Binnen twee weken waren ze in serieuze onderhandelingen voor de zanger's eerste major-label platencontract. Sony was zo zeker van Mitchell Tenpenny's talent dat ze hem op een radiotour stuurden om zijn debuutsingle "Drunk Me" te promoten voordat de deal rond was.
"Het was te gek", zei Mitchell Tenpenny over de reeks gebeurtenissen. “Je weet gewoon nooit wie er in de menigte zit. Het vertrouwen dat ze in mij hadden om gewoon te zeggen: 'Hé, we komen er wel uit, maar we moeten gaan', was best geweldig. Ik had niet veel tijd om erover na te denken. Het was als: 'Ik ga een artiest worden.'"
Sony Music Nashville
Sony Music Nashville onthulde begin 2018 de ondertekening van Mitchell Tenpenny - een joint venture tussen Tenpenny's Riser House en Columbia Nashville -. Aangedreven door het succes van "Drunk Me", kwam het eerste album, "Telling All My Secrets", uit aan het einde van het jaar.
"Drunk Me" werd door de New York Times geprezen als een van de beste nummers van 2018, schreef geschiedenis door de hoogste vermelding voor een nieuwe artiest op Nielsen's On Demand Audio Core Country Streaming-grafiek te behalen, en heeft sindsdien meer dan 500 miljoen streams verzameld .
In 2019 behield Mitchell Tenpenny zijn momentum en verdiende hij een nominatie voor een nieuwe mannelijke artiest van het jaar bij de ACM Awards en een knipoog voor Breakthrough Video ("Drunk Me") bij de CMT Music Awards. Hij was de enige countryartiest die werd uitgeroepen tot een van Pandora's 2019 Artists to Watch en stond op prestigieuze lijsten zoals Music Row's Next Big Thing en The Tennessean's Next Nashville Stars.
Het was niet Mitchell Tenpenny zijn bedoeling dat er een kloof van bijna drie jaar tussen de projecten zou zitten. Maar, net zoals voor de meeste mensen, zorgde 2020 voor een storing in de plannen van Mitchell Tenpenny. Hij wilde profiteren van het succes van 'Drunk Me', nieuwe muziek blijven uitbrengen en onderweg veel tijd vrijmaken om het aan fans te introduceren. Touren is een essentieel onderdeel van het succes van nieuwe muziek, en aangezien dat niet mogelijk was, moest hij opnieuw evalueren.
Mitchell Tenpenny gebruikte de extra tijd om nummers te schrijven, waaronder veel van de nummers op 'Midtown Diaries', 'At the End of a Bar' en meer die hij later hoopt uit te brengen.
"In drie jaar tijd is er veel gebeurd", zegt hij. “Ik ben een ander persoon. Sommige van deze nummers, als we teruggaan en naar dingen luisteren, moet je ervoor zorgen dat je nog steeds in die hoofdruimte bent. Veel nummers waar ik toen van hield, hebben het uiteindelijk niet gehaald omdat ik gewoon niet dezelfde persoon ben die ik was toen ik het schreef. Bijna drie jaar lang schreef het elke dag en koos daar acht nummers uit."
Omdat de pandemie Mitchell Tenpenny ervan weerhield nieuwe nummers met het publiek te testen, wendde hij zich tot TikTok om materiaal voor 'Midtown Diaries' te bekijken. "Truth About You", de eerste single van de EP, zou het project waarschijnlijk niet hebben gehaald als het niet viraal was gegaan op TikTok. Mitchell Tenpenny schreef het break-upnummer – een fervent, gekwetst midtempo verpakt in hedendaagse productie – meer dan twee jaar geleden. Hij vond "Truth About You" tijdens het beoordelen van oudere nummers en gooide het op TikTok. Twee-en-een-half miljoen keer spelen leverde het een slot op de EP op.
Mitchell Tenpenny schreef "Truth About You" met Thomas Archer en Matt Alderman.
"Op dat moment in mijn leven dacht ik: 'Ik weet precies hoe ik dit nummer moet schrijven. Ik heb het eerder meegemaakt', zei hij. “Ik zit niet meer in die hoofdruimte, maar ik wil liedjes schrijven waar mensen zich mee kunnen identificeren en die ze voorgoed kunnen gebruiken. Als het hen door een breuk heen helpt, is dat alles voor mij."
Mitchell Tenpenny bracht in juli "Truth About You" uit voor streamingdiensten. Binnen enkele dagen na de release werd "Truth About You" meer dan 1,4 miljoen keer gestreamd om het het grootste streamingdebuut van zijn carrière te maken.
Hoewel "Truth About You" niet indicatief is voor Tenpenny's headspace - "I Can't Love You Any More" is de zanger op de hoogte. Het nummer, geschreven met HARDY en Schmidt, is een positief up-tempo liefdeslied geïnspireerd door zijn vriendin.
De tekst is: "Ik kan niet meer van je houden dan ik nu doe."
"Het is een van die klassieke countrynummers met de wending van een zin", legde hij uit. “Ik heb net dat liedje geschreven over het kijken naar mijn vriendin aan de andere kant van de kamer en de kleine dingen die ze doet. Ik ben zo blij dat het de plaat heeft gemaakt, want als ik het hoor, zie ik haar.”
Mitchell Tenpenny schreef "To Us It Did" ook samen met HARDY en Schmidt. Een nostalgische feelgood-bop, het nummer verkent de kleine momenten waaruit de beste herinneringen bestaan.
"We schreven net over ons leven toen we opgroeiden", zei Tenpenny. “Het zijn die momenten waarop je terug praat met je vrienden, en voor jullie allemaal betekent het alles. Maar als je het aan iemand anders vertelt, maakt het ze niet uit. Het was erg leuk om daar een beetje op terug te kijken.”
Mitchell Tenpenny debuteerde aan het begin van het jaar met "Bucket List". 'Bucket List', ongeveer twee jaar geleden geschreven met Laura Veltz en Chris DeStefano, werd geïnspireerd door de connectie van fans met Tenpenny's 'Walk Like Him'. Tenpenny wilde luisteraars een lied meegeven over verlies dat hoop bood.
"Het was perfect omdat het niet al te serieus was, en we konden het nummer hoopvol maken om nu voor de dingen te zorgen", zei hij.
Mitchell Tenpenny is nu gevuld met hoop. Hij is dankbaar dat hij weer op pad is om muziek te maken. Hij wil dat mensen "Midtown Diaries" horen, en hij is optimistisch dat "At the End of a Bar" zijn eerste nummer 1-hit zou kunnen zijn als songwriter voor een andere artiest, wat een item op zijn bucketlist is.
"Midtown Diaries" heeft een lied voor elke emotie, zorgvuldig gemaakt om de liefdesaffaire van countrymuziek te combineren met teksten met moderne productie op maat gemaakt voor countryradio.
En de moeder van Mitchell Tenpenny keurt het zeker goed.