Maddie & Tae braken voor het eerst uit in 2013 met hun PLATINUM-verkopende "Girl In A Country Song", en het volledige nummer dat volgde maakte de glinsterende belofte van de single waar. De zweep smart Start Here, uitgebracht in 2015, wierp een zijdelingse blik op de kantine-menigte van de middelbare school (toen nog tieners) het was een wereld die ze nog goed kenden en brandde van het verlangen om uit te breken, te verhuizen en de wereld in te trekken.
Maddie & Tae betreden een nieuw rijk op hun gedurfde, eerlijke tweede album, een opvallende plaat boordevol verhalen over liefde, verlies en verlossing die een relatie door alle fasen heen zien van een flirterig begin ("Friends Don't) tot een allesverslindende liefde (" Trying On Rings") en tuimelen in treurig hartzeer ("Lay Here With Me" feat. Dierks Bentley, "Die From A Broken Heart"). Opvallende momenten van kracht zijn onder meer 'One Heart to Another' en het opschepperige 'New Dog, Old Tricks', een knipogend, hiphop-verbogen volkslied dat de eerste buitenopname markeert die Maddie & Tae heeft opgenomen.
De ambitieuze uitrol van driedelige platen arriveerde toen Maddie & Tae de opnames aan het afronden waren - Tae schat dat ze 30 nummers hadden opgenomen voordat het idee vorm kreeg - maar toen het eenmaal opkwam, wist het duo dat ze een groot verhaal te vertellen hadden, met verlossing uiteindelijk alles overtreffen.
Zoals Tae grapt: "Het is wat we nu leven!" Na de release van Start Here zaten Maddie & Tae zonder platenlabel. Hun eigen Dot Records, dat opereerde onder de BMLG-paraplu, was gesloten. "We waren in de war over wat ons doel was en wat onze toekomst in petto had", herinnert Maddie zich. "We voelden ons op de top van de wereld en alles stortte in."
Nieuw thuis
Sindsdien hebben Maddie & Tae een thuis gevonden bij Universal Music Group op Mercury Nashville, en elk zegt dat de ervaring hen creatief heeft geduwd, waardoor ze uiteindelijk betere songwriters zijn geworden en, zoals het eerste deel van het album onthult, hun zelfvertrouwen naar nieuwe hoogten heeft opgebouwd. "We schreven dingen die we nog nooit eerder hadden geschreven", zegt Tae. "We gingen dieper dan we ooit hadden - we versloegen alles wat we een paar jaar geleden hadden geschreven." Critici waren het daarmee eens en merkten op dat deel één "een meer verfijnde kant" vertoonde (Associated Press) en "hun mooiste moment tot nu toe" was (Esquire).
Maddie gaat dieper in op het nieuwe perspectief: “We moesten uitzoeken hoe we de stukjes weer in elkaar konden zetten. Als artiest is zoveel van je eigenwaarde verbonden met wat je doet. We moesten leren hoe we wat we doen konden scheiden van wie we zijn. Dat stelde ons in staat om een album te maken waar we van houden en waar we trots op zijn. Nu betekent het zoveel meer.”
Format-superster Dierks Bentley verschijnt als de eerste speelfilm van het tweetal ooit in de bloedstollende ballad "Lay Here With Me", die smeekt om een wapenstilstand te midden van romantische strijd over bluesy elektrische gitaren. De keuze, zeggen ze, was duidelijk. "Hij is net onze held", zegt Tae. “Hij nam ons mee op onze eerste tour en, eerlijk gezegd, hij leerde ons hoe we de artiesten kunnen zijn die we zijn; hoe we omgaan met onze band en crew.”
Een andere opmerkelijke snit komt in de vorm van de huidige single van het bekroonde duo Maddie & Tae, "Die From A Broken Heart", waar een telefoontje naar huis naar moeder wordt opgeslokt tot een verpletterend moment van kwetsbaarheid. "Je voelt voor elk personage", zegt Maddie over haar gehechtheid aan de melodie. "Er zijn zoveel keren dat ik mijn moeder bel en ze moet zeggen: 'Het komt goed met je.'" Het hartverscheurende nummer heeft tot nu toe meer dan 107 miljoen wereldwijde streams geteld.
De banjo en akoestische gitaar die Start Here definieerden, drijven nooit te ver van het oppervlak, maar het nieuwe album omarmt ook moderne productie en een groot aantal nieuwe geluiden. Het meest opvallend zijn de warme tonen van het orgel, dat Tae momenteel onder de knie heeft. Maar Maddie herinnert zich ook momenten in de studio waarop de ritmesectie merkte dat ze op bakplaten, minitamboerijnen en driehoeken sloegen om het juiste effect te krijgen. “We laten graag ruimte voor wat spontaniteit!” merkt ze lachend op. "Nu hebben de bandjongens zoiets van: 'Wie gaat er een bakplaat spelen op tour?!'"
Maddie & Tae met Jimmy Robbins
Om toezicht te houden op het nieuwe geluid, werkten Maddie & Tae samen met producers Jimmy Robbins (Keith Urban, Kelsea Ballerini) en Derek Wells (Scotty McCreery) en, naar eigen zeggen, de mogelijkheid om samen te werken definieerde hun zoektocht. "We wisten dat we veel ruimte tussen de instrumenten wilden laten", herinnert Maddie zich over hun sonische doelen. "En we wisten dat we momenten wilden waarop het bluesy en ruig en grof zou zijn, maar nog steeds sexy."
Het teamwerk werkte. "Het was magisch", zegt Maddie. "Het voelde te mooi om waar te zijn, maar dat was het niet."
Zowel Maddie als Tae zijn even enthousiast als ze denken aan fans die de hele set horen. "Ik ben zo trots op hoe eerlijk we waren en hoe specifiek we waren", zegt Tae. “De reden dat we zo diep contact hebben kunnen maken met onze fans, is door