Hailey Whitters is een singer-songwriter.
Whitters heeft liedjes geschreven voor Little Big Town, Alan Jackson, en heeft geschreven met Lori McKenna. Whitters toerde met Little Big Town en opende voor Maren Morris tijdens haar Girl: The World Tour uit 2019. Whitters bracht in 2015 haar debuutalbum uit, getiteld Black Sheep. Whitters schreef mee aan het nummer "Happy People" van Little Big Town, van hun album The Breaker uit 2017.
Hailey Whitters foto (Missing Piece Group)
Op 13 september 2019 bracht Whitters een uitgebreid stuk getiteld "The Days" uit, dat dient als de eerste helft van haar aankomende album, "The Dream". Op 24 januari 2020 bracht Whitters een single uit genaamd "Janice at the Hotel Bar", geschreven met haar vaste medewerker Lori McKenna. In juni 2020 tekende Whitters bij de opdruk Songs & Daughters van Big Loud Records.
Nashville
Hailey Whitters naderde haar eerste decennium in Nashville een mijlpaal waarop artiesten eindelijk de vruchten van hun werk zouden moeten plukken. Maar ondanks 10 jaar hard werken, had de singer-songwriter haar break nog steeds niet gehad.
"Ik heb mijn 'fuck it'-punt geraakt", zegt Hailey. Ik had het gevoel dat ik mezelf aan het verwateren was om te proberen me aan te passen aan wat deze stad aan het doen was, en ik was op zoek naar Nashville om mijn geluk te definiëren. Toen ik daarmee stopte, kon ik me verdiepen in waarom ik in de eerste plaats op deze reis ben: muziek maken waar ik van hou op mijn eigen voorwaarden. En toen schreef ik 'Ten Year Town'. "
Op dat moment groeide de inwoner van Shueyville, Iowa, uit tot de artiest die ze moest zijn: een indringende, onverschrokken songwriter die zich meer bezighoudt met de kapotte manier waarop dingen zijn dan de mooie en gepolijste manier waarop dingen worden geverfd.
"Alles is zo glanzend en zo perfect in de samenleving", zegt ze, "vooral voor vrouwen, die fillers krijgen en onze gezichtsvorm veranderen. Elk ding is zo tot in de perfectie aangepast dat het saai is. Ik verlang naar iets dat rauw is. , echt en onvolmaakt. "
Ze bespreekt dat allemaal in 'Ten Year Town', het nummer dat Hailey eindelijk identificeerde als een van Nashville's elite songwriters en artiesten. Geschreven met Grammy-genomineerde Brandy Clark, werpt de ballad een grimmige kijk op wat er gebeurt als het leven niet verloopt zoals gepland en hoe afwijzing uiteindelijk kan leiden tot empowerment. 'Ik ben niet zo ver gekomen, alleen zo ver', zingt Hailey.
Hoewel het een blootgelegd lied van frustratie is, is Hailey niet verbitterd of afgemat. Ze is eerder aangemoedigd en geïnspireerd - "Dit volgende nummer zou het allemaal kunnen veranderen", luidt het laatste couplet van "Ten Year Town" en kijkt vooruit naar de release van haar nieuwe album The Dream, een project dat ze opsplitst in twee acts. De eerste helft, getiteld "The Days", kijkt naar waar ze vandaan kwam, terwijl het tweede deel, ook wel "The Dream" genoemd, onderzoekt waar ze heen gaat.
"Dit is de eerste plaat die mij 100 procent voelt. Het is een tijdcapsule van mijn tijd in Nashville en het verwerken van dromen en wat ze voor je betekenen", zegt Hailey, die het project zelf volledig financierde. Ze leunde ook zwaar op royalty's die ze ontving van het schrijven van liedjes voor andere artiesten, zoals Alan Jackson, Martina McBride en Little Big Town, die haar "Happy People" hebben geschrapt. (Hailey's uitbundige versie verschijnt op "The Dream.") Met geld veilig, wendde ze zich tot BMG's Jake Gear om het album te produceren en Logan Matheny om te engineeren en te mixen.
"Janice at the Hotel Bar" bindt het hele album aan elkaar en mengt stukjes van Hailey's familiewijsheid (haar grootmoeder was een lettertype van advies, zoals "Drink een glas rood per dag") met de klompjes van de titulaire Janice ("Vodka over dessert omdat suiker rechtstreeks naar je heupen gaat '), een echte vrouw uit de 80 die haar wereldbeeld predikte aan een vriend van McKenna.
'Ik zei tegen Lori:' Laten we een liedje schrijven over de dingen die een moeder haar dochter tijdens haar leven zou vertellen '', zegt Hailey. "Ik was snakte naar een verhalende song en ik vind het geweldig dat die van ons gaat over een vrouw die met een andere vrouw praat."
Hailey Whitters foto (Missing Piece Group)
Toen ze opgroeide, merkte Hailey dat ze vaak aandacht besteedde aan invloedrijke vrouwen - niet alleen in haar familie, maar ook op de radio. The Dixie Chicks, Shania Twain, Alanis Morissette, Pink en Gillian Welch hielpen allemaal mee aan haar songwriting. In plaats van oppervlakkige feestliedjes was Hailey gedwongen dieper te graven en over persoonlijke maar herkenbare onderwerpen te schrijven op de gitaar die ze ontving toen ze nog maar 14 was.
Destijds droomde ook zij ervan om op de radio te zijn, rond te rijden in een tourbus en op te treden voor duizenden fans. Maar nadat hij dat "fuck it" -punt had bereikt, veranderde Hailey's droom. Tegenwoordig wordt ze vervuld door simpelweg liedjes en teksten te schrijven waarin iedereen zichzelf kan vinden. Ze zet zich in om countrymuziek in de 21e eeuw toegankelijk te maken voor alle luisteraars.
"Iedereen zou een plaats moeten hebben in een countrynummer", zegt ze. "Ik zou graag ruimdenkendheid en inclusie in het genre willen brengen
Hailey Whitters Videos
Hailey Whitters Biografie