woensdag, 26 april 2023 09:48

Concertverslag: Mike and the Moonpies Merleyn Nijmegen

Tijdens interviews die ik namens newcountry.nl heb met country artiesten stel ik vaak de vraag wie zij de meest onderschatte artiest/band van het moment vinden. Reeds een aantal keer werd de naam van de band Mike and the Moonpies genoemd. Om heel eerlijk te zijn had ik nog nooit van deze band gehoord, maar mijn interesse werd wel gewekt door deze tips. ‘Degelijk’ journalistiek onderzoek, lees: kijkend op Wikipedia, leerde mij dat Mike and the Moonpies een Texaanse countryband is, bestaande uit vijf bandleden, die door leadzanger Mike Harmeier in 2007 werd opgericht en die ondertussen reeds acht albums hebben uitgebracht. Een aantal maanden geleden ontdekte ik op hun website dat ze in april 2023 een Europese tour met maar liefst twintig optredens in een maand (!) tijd in de UK, België, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Noorwegen op het programma hadden staan. In België en Nederland stonden voor begin april 2023 vier concerten in de agenda: Oud-Turnhout (7 april 2023), Nijmegen (8 april 2023), Paaspop Schijndel (9 april 2023) en Groningen (10 april 2023). Een ideale gelegenheid om deze band live te ontdekken en ik besloot dan ook om hun optreden in Merleyn Nijmegen op zaterdag 8 april 2023 bij te wonen.

Tekst: Cedric Davids / Foto’s: Willem Melssen

Mike and the Moonpies Merleyn Nijmegen

Niet alleen Mike and the Moonpies, maar ook poppodium Merleyn, een dependance van het bekende poppodium Doornroosje in Nijmegen, was voor mij tot zaterdag 8 april 2023 een grote onbekende. Samen met een goede vriend rijd ik vanuit mijn woonplaats Tilburg naar Nijmegen en rond 21.00u melden wij ons voor de deur van Merleyn, waar reeds een aantal Mike and the Moonpies fans zich hebben verzameld. Om klokslag 21.00u openen de deuren van Merleyn en kan de ontdekkingstocht beginnen. In de kleine, gezellige foyer met bar en met de uitstraling van een bruine kroeg zonder tafels en stoelen worden we hartelijk ontvangen en kunnen we een drankje nuttigen in afwachting van het openen van de zaal. De band is immers nog aan het soundchecken en het optreden zal om 22.10u beginnen. Een beetje een ongebruikelijk concept: geen voorprogramma en een concert dat pas rond 22.00u begint. Maar we passen ons aan.

20230408 Mike and the Moonpies Merleyn Willem Melssen 03 resultaat

Rond 21.50u wordt het gordijn tussen de foyer en de zaal geopend en kunnen de talrijk opgekomen fans (het concert is helemaal uitverkocht) de zaal betreden. Een kleine, knusse zaal, die ruimte biedt aan ca. 200 toeschouwers. De sfeer is veelbelovend en om 22.10u betreden de vijf bandleden van Mike and the Moonpies het podium. Een full-electric band, bestaande uit leadzanger Mike Harmeier, gitarist Catlin Rutherford, drummer Taylor Englert, bassist Omar Oyoque en pedal steel speler Zach Moulton. Twee bandleden, zanger Mike en pedal steel speler Zach, dragen een cowboyhoed en je merkt aan alles dat dit een geweldige countryavond gaat worden in Nijmegen. Vanaf de eerste song speelt de pedal steel een hoofdrol en dit zal het hele optreden, 80 minuten lang, het geval zijn. Het is duidelijk dat er een band met 15 jaar ervaring op het podium staat, want ze weten het enthousiaste publiek vanaf de eerste seconde volledig in te palmen. Stuk voor stuk briljante muzikanten.

20230408 Mike and the Moonpies Merleyn Willem Melssen

Leadzanger Mike heeft een fantastische stem, Catlin is een uitstekende gitarist en Taylor een uitstekende drummer. Zach zou, door zijn lange haren en baard, een broer van Chris Stapleton kunnen zijn en bewijst een fenomenale pedal steel speler te zijn! Als je dit fantastische instrument live tijdens een concert hoort, dan is het toch jammer dat moderne new country bands, zo weinig gebruik maken van dit prachtige instrument tijdens live concerten.

20230408 Mike and the Moonpies Merleyn Willem Melssen 23 resultaat

De absolute blikvanger van de band is bassist Omar. Ik heb nog nooit zo’n energieke bassist op het podium zien staan. Bassisten staan vaak een beetje op de achtergrond, maar deze man vult het podium nagenoeg in zijn eentje, staat constant naast de andere bandleden mee te zingen (zonder microfoon!) en betovert het publiek met zijn prachtige lach, zijn lange haren en zijn super positieve uitstraling. En wat een geweldige muzikant is hij. Tijdens verschillende songs speelt hij een fantastische bas solo en tijdens het slotnummer, wanneer Mike het podium reeds heeft verlaten, vormt hij het stralende middelpunt van de band met een weergaloze bas partij, wanneer de band het spetterende optreden rond 23.30u op instrumentale wijze afsluit! Een magistrale afsluiting van een geweldige avond!

20230408 Mike and the Moonpies Merleyn Willem Melssen 26 resultaat

Mike and the Moonpies: een verzameling rasartiesten en een must voor elke liefhebber van echte, onvervalste countrymuziek! Ik ben heel dankbaar dat ik, dankzij de tips van andere countryartiesten, deze fenomenale band heb mogen ontdekken. Oh ja, en voor ik het vergeet, mijn persoonlijke top 3 van de avond, in oplopende volgorde: ‘Hour on the Hour’, ‘You Look Good in Neon’ en ‘Beaches of Biloxi’.

Gezien:  08 april 2023, Merleyn Nijmegen

20230408 Mike and the Moonpies Merleyn Willem Melssen 15 resultaat

20230408 Mike and the Moonpies Merleyn Willem Melssen 14 resultaat