dinsdag, 13 februari 2024 09:42

Concertverslag: Ashley Cooke en Jordan Davis – Melkweg Amsterdam

Op zondag 11 februari 2024 staat in Melkweg Amsterdam het eerste grote new country concert van 2024 op Nederlandse bodem op het programma. Op tijd vanuit mijn woonplaats Tilburg naar Amsterdam gereden, want, voordat om 19.00u de deuren van de Melkweg openen, heb ik een afspraak met beide hoofdrolspelers van de avond: een interview met de main act Jordan Davis (interview zal binnenkort te lezen zijn op newcountry.nl) en een meet and greet sessie met support act Ashley Cooke (het Zoom interview dat ik met Ashley had, voorafgaand aan de start van haar Europese/UK tour, is reeds te lezen op newcountry.nl). Na deze twee gezellige onderonsjes, het overhandigen van stroopwafels, de Nederlandse lekkernij bij uitstek, aan beide artiesten en een fotomoment, betreed ik rond 19.10u de Max zaal van de Melkweg. Gelukkig waren het interview en de meet and greet tijdig afgelopen en kan ik behoorlijk vooraan in de steeds sneller vollopende zaal plaatsnemen. Het concert in het kader van Jordan Davis’ ‘Damn Good Time Tour’ is dan nog niet eens begonnen, maar je voelt aan de energie en positieve spanning onder het aanwezige publiek dat het alweer veel te lang geleden is sinds het vorige grote new country concert in Nederland (voor mij persoonlijk was dat het concert van Luke Combs in AFAS Live in oktober 2023).

Support act: Ashley Cooke

Stipt om 19.30u betreedt Ashley Cooke het podium. De 26-jarige blondine, oorspronkelijk uit Florida afkomstig, maar nu alweer meerdere jaren woonachtig in Nashville, heeft er duidelijk zin in en geeft onmiddellijk een leuke twist aan een bijna traditionele (new) country opkomst. Daar waar heel wat andere (new) country artiesten het podium oplopen met een blikje bier of met een red solo cup, heeft Ashley een glas rode wijn in haar hand om te proosten op haar aankomende set en om te proosten met het publiek. Leuke vondst!

Ashley heeft in juli 2023 haar uitstekende debuutalbum ‘shot in the dark’, dat maar liefst 24 (!) nummers bevat, uitgebracht en zingt tijdens haar set uiteraard een aantal songs van dat album. Tijdens het Europese gedeelte van haar tour wordt Ashley enkel akoestisch begeleid door een van de gitaristen van de band van Jordan Davis. Ze opent haar set met de song ‘getting into’, waarin ze potentiële vriendjes alvast waarschuwt voor haar complexe karakter, en vervolgt met het nummer ‘moving on with grace’. Vervolgens neemt ze ook zelf een akoestische gitaar in de hand en speelt het gevoelige ‘it’s been a year’ en de Morgan Wallen classic ‘Chasin’ You’. Daarna gauw weer terug naar haar eigen werk met de songs ‘back in the saddle’ en ‘never til now’, haar hit met Brett Young.

Met haar aanstekelijke enthousiasme weet ze het publiek helemaal in te palmen. Ze maakt er een interactieve set van door o.a. te polsen hoeveel vrijgezellen er onder de toeschouwers zijn, maar tevens wie er vanavond met een geliefde naar het concert is gekomen. En aan elk onderwerp hangt ze een lied. Tussen de songs door vertelt ze ook enthousiast over haar belevenissen in Amsterdam: de zoektocht van haar en haar manager naar verse stroopwafels, haar wandeling door het ‘red light district’…

Rond 20.00u sluit Ashley Cooke haar uitstekende set van 7 songs af met haar huidige hitsingle ‘your place’. Na deze song neemt ze nog even een welverdiend applaus in ontvangst, waarna ze het podium verlaat. En bekruipt mij het gevoel: eigenlijk jammer dat haar set niet nog wat langer duurde. Ashley Cooke, een dame waar we ongetwijfeld nog veel van gaan horen. Hopelijk keert ze in de toekomst met haar eigen headliner tour terug naar Nederland.

Main act: Jordan Davis

Na een halfuurtje pauze, wordt om 20.30u het podium plotsklaps verlicht met hele felle lampen en weet iedereen in de zaal onmiddellijk: de Damn Good Time Tour van Jordan Davis houdt vanavond halt in Amsterdam en zijn concert staat op het punt van beginnen! Jordan Davis en zijn vijf bandleden betreden het podium en zetten het concert knallend in met tourtitel ‘Damn Good Time’ en ‘Singles You Up’. ‘Whiskey Weak’ en ‘Lose You’ zijn de volgende twee songs op de setlist. Daarna heeft Jordan een verrassing voor ons in petto, want hij wil ons verwennen met een nieuwe song, die pas later deze maand zal worden gereleased en die ze als band voor de allereerste keer tijdens deze Europese tour hebben gespeeld: ‘Good News Soul’. Na dit nummer geeft Jordan toe dat hij best wel nerveus was om een gloednieuwe song te spelen en, omdat hij niet wist hoe die zou worden ontvangen, heeft hij als volgende nummer op zijn setlist op safe gespeeld met ‘Almost Maybes’

Daarna passeren ‘Church In A Chevy’, zijn huidige single ‘Tucson Too Late’ en het wondermooie ‘Next Thing You Know’ de revue, alvorens tijd in te ruimen voor een medley van 3 songs van zijn debuutalbum ‘Home State’ uit 2018: ‘Leaving New Orleans’, ‘Going ‘Round’ en ‘Tough To Tie Down’. Ook een medley van 3 voor Jordan Davis hele persoonlijke songs van zijn meest recente album ‘Bluebird Days’ komt aan bod: de titeltrack ‘Bluebird Days’ (over de scheiding van zijn ouders), ‘Fishing Spot’ (over het gemis van zijn opa) en ‘Short Fuse’ (over werken aan jezelf om een beter mens te worden). En dan is het medley gedeelte nog niet voorbij, want Jordan neemt ons ook nog mee op een ‘zelfgebrande CD uit 2006’ ervaring, die bestaat uit covers van o.a. The Fray (‘Over My Head (Cable Car)’), Keith Urban (‘You'll Think of Me’), Gavin DeGraw (‘I Don't Want to Be’), Maroon 5 (‘This Love’) (gezongen door een van Jordan’s gitaristen) en Train (‘Drops Of Jupiter’).

Na het covergedeelte is het weer tijd voor eigen werk en trakteert Jordan Davis het publiek op ‘What My World Spins Around’, ‘Slow Dance In A Parking Lot’, ‘Part Of It’ en ‘Take It From Me’. Na deze laatste song nemen Jordan en band afscheid van de toeschouwers en verlaten kortstondig het podium. Onder luid applaus en een welgemeend ‘We want more’ keren ze nog eventjes terug op het podium. Jordan Davis bedankt het aanwezige publiek en bedankt ook zijn goede vriend Luke Bryan, die heel erg heeft bijgedragen aan het succes van Jordan’s grootste hit tot nu toe, ‘Buy Dirt’. En dat is uiteraard de song die als afsluiter wordt gezongen en tevens de enige toegift van de avond is.

Rond 22.00u is het eerste grote new country concert van 2024 in Nederland dan toch echt afgelopen en begeef ik me moe, maar voldaan, naar mijn auto en vat de terugrit naar Tilburg aan, waar op dat moment nog volop carnaval wordt gevierd (het is immers het carnavalsweekend). Het concert van Jordan Davis en Ashley Cooke was een erg geslaagd concert en een uitstekende opwarmer voor het C2C festival, dat begin maart 2024 in Rotterdam zal plaatsvinden.

Noot: Omwille van contractuele redenen mogen er, jammer genoeg, geen sfeerfoto’s van het concert aan dit concertverslag worden toegevoegd.

Gezien:  11 februari, Melkweg, Amsterdam

­